Att våga vara sig själv!
29.01.2019
Hej, Hur vågar man vara sig själv? Jag har två systrar som är exakt samma.. jag vill så gärna vara lika som dom. Jag är ganska lik dom men ibland kommer mitt riktiga lilla jag som är lite annorlunda. När jag ibland är mig själv så hatar jag det för jag ser att mina systrar inte gillar det. Jag vill verkligen vara mig själv. Hur vågar man?? Jahapp

Ungdomsinformatör Ida svarar
31.01.2019
Hej!
Är det inte enormt fint att du inte är exakt lika som dina systrar? Du är en egen person, egen personlighet, egna tankar.. allt. Det är det du borde tänka att är helt fantastiskt.
Det är helt okej att ha en förebild och se upp till någon, men man kan också ställa frågan: Vill jag vara en kopia av hen? Det är inget fel med att vara annorlunda, jag skulle säga att det är en fördel helt klart. Uppskatta den du är och uppskatta att det finns olikheter mellan dig och andra.
Som du säger vill du vara dig själv, där har du redan tagit ett stort steg. Kanske du får börja fokusera på att inte bry dig om vad dina systrar tycker och vad andra i din omgivning tycker. Det viktigaste är ju att du är nöjd med dig själv. Det som man kan ha i åtanke är att man kan inte komma överens med alla människor, det är för att vi alla är olika. Vissa passar vi bättre tillsammans med än andra, och så är det bara. Så om någon skulle tycka något så är det inget fel på dig.
Tro på dig själv och våga var dig själv!
Kram, Ida