Azalia
20.03.2021
Hej! Jag har tagit azalia nu några månader men min fråga är finns det några sockerpiller i azalia då det är minipiller? Och om jag har ett recept hur många hgr kan jag hämta ut tabletterna? Azalia

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
22.03.2021
Hej,
Nej. Med minipiller finns det normalt inga sockerpiller utan alla de 28 tabletterna som finns i förpackningen innehåller de aktiva ämnen som behövs för att du skall vara skyddad. Med minipiller är det också viktigare än med p-piller att du tar tabletterna vid samma tid alla dagar för att skyddet skall vara fullständigt.
I den kommun du bor har du rätt till gratis preventivmedel tills du är 25, däremot vet jag inte hur långt ditt recept sträcker sig och när du eventuellt måste gå till preventivrådgivningen på en kontroll. Men det borde stå på receptet så du kan antingen kolla upp det på dina Kanta-sidor eller fråga vid apoteket nästa gång du hämtar nya piller. Givetvis kan du också ringa och fråga preventivrådgivningen.
Kram
Tessi