Behöver hjälp nu!
08.09.2018
Hej Decibel.Jag har länge undrat hur jag skall ta mig till väga med detta. Jag har känt mig nedstämd en lång period nu och har inte berättat för någon. Nedstämdheten kommer och går i dalar men dyker oftast upp när jag är uttråkad. Jag har otroligt mycket kroppskomplex och funderar ofta på livets mening, även självmordstankar dyker upp oftare och oftare. Jag har inga nära vänner som jag känner att jag kan berätta om mitt mående till. Dessutom har jag nyss börjat i en helt ny skola och känner mig oftast utanför i klassen. Överlag har jag svårt att prata om känslor och känner mig därför tveksam till att prata med skolkuratorn. Hjälp mig! orkar snart inte längre!

Ungdomsinformatören Liselott svarar
12.09.2018
Hej vännen!
Oj vad bra att du skrev hit! Nu är du igång med att ta hand om dig själv. Se, det är nog samma med mentalt illamående som med kroppsligt illamående, smärta, sjukdom osv att det kanske känns som att det finns en tröskel i vägen första gången man ska boka tid till läkaren. Innan man tagit det steget kanske det känns lite som att om man inte låtsas om problemen genom att ta tag i dem, så finns de inte riktigt. Gör man något åt dem så måste man ju erkänna ATT de finns. Och då erkänna allt vad det kan innebära, som att man kanske måste förändra något eller anstränga sig för att det ska bli bättre.
Men sedan när man väl tex gått till skolkuratorn eller bokat tid till någon annan hjälpinstans och kommit igång, så rullar det oftast på mycket lättare och man får den vård man behöver. Det kanske känns jobbigt före att börja försöka beskriva vad man känner, söka orsaker, gräva i illamåendet osv, men också det börjar rulla på och blir bara lättare och lättare. Samma sak kommer säkert att gälla hur lätt det känns att prata om känslor och tankar för dig: när man börjat på och gjort det en liten stund, så känns det bara lättare och lättare.
Vännen, det är klart att du behöver hjälp nu. Det låter redan väldigt illa, men det ska inte behöva vara så här. Tillsammans med en skolkurator eller skolpsykolog eller annan terapeut, så kan du börja lösa upp de knutar som tillsammans orsakar ditt illamående. Du kan börja bearbeta dina komplex, din ensamhet, din sysslolöshet osv så att de alla blir lite lättare att leva med och då känns allt lite lättare och det blir lättare att jobba mot att må bra igen. Men du behöver hjälp med det här, någon som lite leder och uppmuntrar och förklarar och kramar dig. Någon vuxen och helst utbildad inom mental hälsa, för det är klart att de kan det här bäst.
Så gå till kuratorn redan idag. Nu, så fort du läst det här!
Kraaaaam, Liselott