Behöver snabb hjälp
20.10.2020
Har ätit diza en längre tid nu men fuskade med tabletterna , hade sex och han kom i mig. Dagen efter tog jag ellaone alltså inom 24h . Ja fortsatte med mina piller eftersom jag var mitt i en karta. Började blöda 3 dagar efter och har nu blött 4 dagar hur länge kommer det hålla på och är jag skyddad mot graviditet? Måste jag använda kondom den närmsta tiden? LOLLL

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
21.10.2020
Hej,
Du skriver att du var mitt i en karta, och att du nu har ätit 7 piller sedan du tog Ellaone. Då man har glömt ett piller rekommenderas att man använder extra skydd under en veckas tid, så med andra ord borde det vara säkert att ha sex igen och kunna lita på att dina p-piller skyddar dig.
Däremot kan jag inte säga hur länge du kommer att blöda, eftersom det är väldigt individuellt. Det är inte alls alla som blöder - medan vissa gör det, och det är helt normalt att det inte är likadant för alla. Har du tur så upphör blödningen snart, och i värsta fall så pågår den ända tills du tar dina pillerfria dagar. Du får helt enkelt följa med situationen.
Om du skulle bli osäker på någonting så kan du alltid kontakta preventivrådgivningen i din egen hemkommun..
Kram
Tessi