Bi elä straight??
11.11.2020
Hejj decibel.
Ja är kär i en kille som vi kan kalla B och har varit det ganska länge men på samma gång har jag också crushat på 3 olika flickor.
I 6an crushade jag på en flicka som vi kan kalla E och hon gick i min klass, eller jag vet int om jag faktiskt gillade henne eller om jag bara ville vara som henne och därför trodde jag att jag gillade henne? Elä så gillade ja faktiskt henne. Jag minns inte helt hu det kändes men ja trodde att jag hade crush på henne iaf. Sen så gillade jag en annan på sommarlovet till 7an som vi kan kalla L och det var ungefär samma känslor som jag hade till E men som sagt vet int om ja bara ville vara som henne. Sen i 7an så gillade jag en annan flicka som vi kan kalla T och jag hade känt henne ganska länge men först i 7an började gilla henne lite. Men samma igen så vet jag int om jag gillade henne påriktigt. Jag tyckte ju att jag gillade henne och jag skulle verkligen ha kunnat tänka mig att vara ihop med henne. Sen har jag också haft crush på en annan kille (P)
Så de jag tänkte nu är om jag är bi?
Jag gillar ju P och B på två olika sätt för att jag är ju kär i B så känslorna är mycket starkare. Men det är också skillnad mellan P och E,T,L för då det är en pojke känns det som att känslorna är starkare eller så har jag bara inte gillat en flicka så mycket. Så jag undrar då om jag är bi eller straight? Jag vet att det är svårt att säga vad jag är men jag undrar bara om detta tyder på att jag är bi? Om man är bi känner man skillnad på en crush på en flicka och en pojke eller känns allt bara samma?
Detta blev jättelångt och roddigt men hoppas ni kan svara ändå lite så att jag vet om jag är bi eller straight.
Confused

Ungdomsinformatör Kix svarar
16.11.2020
Tjena! :)
Tack för din fråga! Vad roligt att du har fått ha många olika sorts crushar, crushar kan ju nog göra vardagen lite mera spännande och intressant.
Jag tycker det låter som att du är väldigt analyserande och medveten om dig själv, vilket är bra, till exempel när du säger att du inte riktigt vet om två av dina tjejcrushar var för att du gillade dem på ett mera romantiskt sätt eller om det var för att du ville vara SOM dem. Ibland kan man ju träffa nån som bara är såååå cool så man får liksom en crush på dem fastän man inte nödvändigtvis skulle vilja vara med dem på nåt romantiskt sätt, och det är helt okej det med och kan mest vara som en krydda i vardagen. Man behöver inte alltid veta på vilket sätt det är man gillar nån, om det inte är så att man vill ta det ett steg längre :) Däremot tycker jag nog det låter som att tjej T var en mer ”allvarlig” crush, med tanke på att du redan känt henne ett tag och crushen liksom ”smög sig på med tiden” det utesluter lite det där att du bara ville vara som henne, för i så fall hade du kanske känt det redan innan. Det låter också som att du hade djupare känslor för henne eftersom du kunde se dig själv vara tillsammans med henne! Det gör man oftast inte om man är helt straight.
Om du märker att du fantiserar om tjejer och också har crushar på dem så tyder det nog på att du kan vara bi, MEN det är inget som jag kan säga åt dig, utan du måste känna efter själv och bestämma vad du vill kalla dig och inte :) Det är helt okej också att inte ännu lägga en stämpel på din sexualitet, om du känner att du vill ge dig lite mera tid att utforska den. Och med det menar jag att du inte stämplar dig som straight heller. Queer är ett ord vissa använder när de inte vill specificera desto mer vad de identifierar sig som. Jag själv identifierade mig som ”inte helt straight i alla fall” ett tag innan jag hittade vad jag var bekväm att kalla mig själv (jag är bi) :D Så det måste inte vara så specifikt. Jag tror huvudsaken är att man låter sig själv vara öppen för alla de typer av känslor som kan dyka upp inom en, och inte förbjuder sig själv att känna nåt ”för att det inte hör under min stämpel”.
Sexualiteten kan vara ganska flytande, idag talar man mera om ett spektrum än att man är antingen eller. Tänk dig ett sträck där det står straight i ena endan, gay i andra ändan, och bi i mitten. Men det är SÄLLAN riktigt så enkelt så att man skulle placera sig i endera hörn och vara där hela livet. Nån kanske identifierar sig som straight, men tänder ändå på det egna könet i nån viss mån utan att vilja vara i ett förhållande med nån av egna könet. Nån kanske identifierar sig som gay och lever som det men hittar plötsligt någon av det andra könet som de skulle kunna tänka sig att mysa och vara närgångna med utan sex. Någon kanske har en period i sitt liv när attraktionen en stund riktar sig mot människor den inte riktat sig mot innan, för att sen gå tillbaka. Och allt sånt är helt okej, sålänge som det känns rätt och bra och inte skadar någon.
Att vara bisexuell är inte heller sådär 50/50 i attraktion som vissa kanske beskriver det. För nån kan det kanske vara det, men för de flesta är det mera flytande än så. Det här kan innebära att man är mest intresserad av ena könet, men att det nu som då dyker upp nån av det andra könet som man också helt kan falla för. Det kan också betyda att man är mera romantiskt intresserad av ett kön, och mera sexuellt av ett annat. Eller att man ibland är mera intresserad av flickor, ibland mera intresserad av pojkar, men att båda nog alltid mer eller mindre ”funkar”. På grund av hur det här kan ändra lite med tiden och med individen, så är det nog inte så säkert att en bisexuell persons crushar känns likadant beroende på kön. Likadant så känns inte en straight persons crushar heller alltid likadant, det beror ju så mycket på vem individen är! Ibland faller man pladask för nån, ibland tar det en liten tid och det liksom smyger sig på.
Idag talar man också mera om bisexuell som att man är intresserad av ”människor av samma kön som mig själv och andra”, för att inkludera möjligheten att en person också kan bli intresserad av någon som identifierar sig som nåt annat än kille eller tjej. Vissa bisexuella gillar också icke-binära (såna som inte identifierar sig som tjej eller kille), eller så gillar de bara tjejer och killar, som exempel. Men man får som sagt bestämma själv :) Ville ändå bara förklara att det här är en uppdatering av termen.
Skriv gärna in igen om det är nåt du funderar på! :) Hoppas det här redde upp lite av dina tankar, det blev ett ganska långt svar. Huvudsaken tycker jag i alla fall är att du tillåter dig själv att vara precis det som DU är och känna det som DU känner, oavsett vad det heter <3 Och kom ihåg att även om du skulle bestämma dig för att kalla dig bi eller straight eller nåt annat, så är det helt okej att med tiden ändra den termen om du hittar någon annan som passar bättre!
Kramar, Kix