Blöder
23.03.2021
Jag har under senaste tiden märkt att allting inte är som vanligt. För några veckor tillbaka så hade jag sex med min pojkvän (oskyddat) dagen efter tog jag ett ”dagen efter piller” för säkerhets skull för var lite osäker om det skulle ha kunnat komma något i mig. En vecka före jag tog pillret hade jag mens som vanligt. Ungifär tre dagar efter jag tog pillret så börja jag blöda igen i flera dagar, biverkningar kunde vara att det skulle blöda några dagar efter, men nu har det kommit blod i nästan två veckor, så nu undrar jag om det kan vara så eller vad det beror på att jag har haft som mens i 2 veckor efter pillret? Wilma

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
24.03.2021
Hej,
Du behöver inte vara orolig. Alla tjejer reagerar olika på dagen efter- piller. 1 av 10 upplever nån form av "krångel" med sin mens efteråt. Antingen så att mensen blir sen, att den blir riklig eller att man får blödningar av pillren. Hur länge dessa blödningar pågår är också väldigt individuellt.
Så även om jag förstår att det är tröttsamt och irriterande att blöda så länge så är det inte farligt och inte oroväckande. Det är bara att vänta på att det går över.
Du gjorde helt rätt som tog pillret, eftersom man precis som du skriver inte kan vara säker på när försatsen kommer. I den kommun där du bor så har man rätt till gratis preventivmedel så om du är intresserad av att börja med t.ex. p-piller så kan du kontakta preventivrådgivningen.
Kram,
Tessi