Coronautslag?
16.11.2020
Hej!
Jag fick några dagar sedan (tror det var i fredags) plötsligt utslag på kroppen. Jag bara kände att det började klia så kollade jag på magen och såg sex stycken illröda prickar/putar. När jag började kolla mera såg jag att jag hade några prickar på baklåret, armen och på innerlåren. Jag smörjde på någon bassalva på dem. Nästa dag var de ännu kvar och då smörjde jag på kortisonsalva. Utslagen var som illröda prickar ännu. De är ännu kvar idag måndag och de på baklåret och magen är inte så röda men de på innerlåren är fortfarande röda. När jag duschar blir de mer röda. Tycker det är så konstigt när de bara kom plötsligt.
Vad kan detta vara? Kan det vara ett coronasymtom? ?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
16.11.2020
Hej,
Det är alltid jättesvårt att ta ställning till vad eksem kan bero på och vad som har orsakat dem bara på basen av en text. Du skriver att de kliar, och att de syns fortfarande trots att du har smörjt dem med kortisonsalva.
Jag tycker att du skall börja med att fundera över helt grundläggande saker, t.ex. om du har utsatts för någonting du kan vara allergisk för? Har du ätit någonting annorlunda, använt en ny duschtvål eller tvättmedel? Det finns också orsak att fundera över om du har husdjur som varit i din säng och/eller när du senast bytte lakan i din säng? (Då menar jag inte att du skulle vara ohygienisk, utan helt enkelt att det är ganska vanligt att husdjur kan ha med sig objudna gäster om de vistas i ens säng.)
Jag känner inte till hur eksemen man får i samband med covid-19 ser ut, eller om de alltid ser likadana ut, men om du inte har några andra symtom som tyder på covid-19 så tror jag inte att du behöver oroa dig över det. Följ med situationen, smörj med kortison och om du inte tycker att eksemen lugnar sig så konsulterar du en hälsovårdare/sjukskötare/läkare som kan ta sig en titt på dem.
Kram
Tessi