Dåligt minne
11.07.2018
Hej, de senaste halv året har jag fått väldigt dåligt minne. Jag menar VÄLDIGT dåligt minne om någon frågar t.ex. vad jag gjorde igår så får jag stå och tänka ett tag och jag glömmer ändå något. Vad beror det på kan jag bättra mitt minne? Och jag sover minst 8 timmar per natt. Minne

Ungdomsinformatör Ida svarar
13.07.2018
Hej!
Svårt att säga vad det beror på bara utifrån det du skriver. Men min första tanke är stress, jag får uppfattningen/de låter som om att du har ganska mycket som du gör. Det är absolut inte konstigt att man glömmer saker, de gör alla. Va inte så hård mot dig själv. Ha i åtanke att man ibland behöver den tiden när man bara får varva ner.
Superbra att du sover 8 h per natt, de i din ålder behöver ca 9-10 h sömn per natt. Så försök kläm in en till sovtimme. Och om du har mobilen nära dig när du sover, sätt den på flygplansläge eller helt av. Så du får chansen till att få en god och återhämtande djupsömn. De du kan se över är att du äter ordentligt, om får du de näringsämnen du behöver för att din kropp skall fundera. Här kan du läsa mera om vad kroppen behöver.
Ta hand om dig!
Kram, Ida