Deprimerad eller inte?
08.01.2019
Hej! Har varit till min skolhälsovårdare några gånger. Tillsammans har vi konstaterat att jag nog är deprimerad. Många symtom stämmer, dock har jag inte sömnsvårigheter, problem med ätande, självskadebeteende eller självmordstankar. De är ju de 4 farligaste symtomen i depression. Men jag tycker ändå att det påverkar mig väääldigt mycket. Jag är konstant trött och orkar inte med något. Skolan är väldigt jobbigt. Och jag vet inte hur jag ska orka. Ska jag ändå inte få någon diagnos. Eller jag behöver ju inte medicin men jag vet inte. Vet itt
Camilla Pitkanen3

Psykiatriska sjukskötaren/psykoterapeuten Camilla svarar
17.01.2019
Hej!
En skolhälsovårdare kan med hjälp av samtal och olika frågeformulär kartlägga om det finns något i ditt mående som skulle tyda på att du KAN ha en depression, men hen kan inte och får inte heller ställa någon diagnos. Det är en läkares uppgift.  Man kan få nästan alla symtom på depression t.ex. om det plötsligt inträffar något man inte kunnat förbereda sig på, t.ex. dödsfall, någon som insjuknat allvarligt osv.  Då är det mera en normal reaktion på händelsen än en depression. Då räcker det oftast med täta, återkommande stödsamtal där man går igenom vad som hänt och hur man känner sig. En depression är ett tillstånd som pågått dagligen under flera veckors tid och det finns inte alltid någon tydlig utlösande orsak före utan orsakerna kan finnas längre bak i tiden och det kan även ha hänt många olika saker som som inverkat på personens stresstolerans. Medicinering brukar vara ett alternativ när man kartlagt hur symtomen påverkar din vardag och försökt med andra stödmetoder och märkt att måendet inte förbättras.
Om tröttheten är det som påverkar dig mest i vardagen och orsakar en stor orkeslöshet så skulle det också vara viktigt att skolläkaren kollade dina blodvärden. T.ex. för lågt hemoglobin kan orsaka stor trötthet och även störningar i sköldkörteln och kan korrigeras med  tillfällig medicinering. Din sömnhygien skulle också vara viktig att kartlägga. Om skolan och inlärningen känns jobbig så kunde skolkuratorn vara till hjälp. Är det något i skolarbetet som du känner kräver för mycket av dig? Är det stökigt i klassen, för mycket ljud, svårt att koncentrera dig? Är det något hemma som stjäl energi av dig? Försök fundera och gör en lista över "energitjuvar" tills nästa gång du har tid till skolhälsovårdaren.
Hälsningar
Camilla Pitkänen