Dödsångest
03.02.2019
Jag har dödsångest, inte för att jag själv ska dö utan någon i min familj. Kan knappt gå till skolan för är rädd att dom ska dö, har också slutat vara med kompisar på fritiden och slutat på mina hobbyer jag går på bara för det, tanken av att en dag inte dom jag älskar ska finnas kvar börjar jag stor gråta av. Vet inte vad jag ska göra, dessutom har jag skilda föräldrar också så jag bor varannan vecka så då när jag är hos pappa är jag jätte rädd att något har hänt åt mamma eller när jag är hos mamma att något ska ha hänt åt min pappa. Snälla svara så fort som möjligt, gråter mig till sömns varje kväll för är så rädd för att nån i min familj ska dö

Ungdomsinformatör Ida svarar
05.02.2019
Hej!
Du är långt ifrån ensam om att vara rädd för att någon i familjen skall gå bort. Och det är väldigt vanligt med dödsångest i din ålder, det hör till utvecklingen. Det betyder inte att det inte är skrämmande, det är skrämmande!
Låt inte din rädsla styra dig som den gör nu. Meningen med livet är att man skall göra saker och umgås med människor som att umgås med din mamma och pappa. Genom att ta avstånd från människor så kommer du i det långa loppet börja må ännu sämre.
Din mamma och din pappa kan ta hand om sig själva. Du måste bara lita på det. Det är en fin egenskap att du är rädda om dom och bryr dig, men i nuläget så skadar din oro mer än den gör nytta för dig själv.
Det jag skulle vilja att du gör är att du pratar om din dödsångest, det hjälper ofta. Som t.ex. prata med din mamma och pappa om det. Lära dig att prata och hantera dina rädslor. Nu begränsar din rädsla ditt liv, vilket inte är bra.
Gå till skolan, umgås med vänner och börja pånytt med hobbyn. Att sitta hemma löser inte detta! Och jag lovar dig det kommer inte alltid att kännas såhär.
Våga ta hjälp i detta, för det du kan behöva är att prata av dig om din rädsla och få stöd för att komma vidare.
Kram, Ida