Dröm
16.11.2020
Hej decibel. Jag drömmer ofta om att min pojkvän väljer en viss annan specifik tjej framför mig. Det kan handla t.ex. om att han sätter sig brevid henne istället för mig eller väljer att fara till henne istället för mig osv. Dessa drömmar återkommer med jämna mellanrum och de känns så otroligt verkliga att jag mår dålit då jag vaknar. Jag kan vara så ledsen och gå med ångest och vara arg på honom.
Han har dock svikit mig flera gånger med samma tjej så jag har känt mig väldigt otillräcklig eller bortprioriterad. Det är jobbigt iaf. Kan det ha ett samband? Anonym

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
18.11.2020
Hej,
Jo, jag tror att det har ett samband. Det är ju inte speciellt konstigt att du drömmer om just det scenariot eftersom det är någonting som gör dig osäker och rädd även då du är vaken. Vissa drömmar man har är ganska betydelselösa, men ibland behöver man inte heller tolka dem speciellt mycket för att förstå vad de betyder. Om du upplever att hon även i verkligheten är ett hot mot ert förhållande så är det ganska sannolikt att det är någonting som din hjärna grubblar över även då du sover.
Kanske skulle det lugna sig om du talade om saken med din pojkvän? Man kan ju inte äga en annan person, och har inte rätt att bestämma vem personen får tala med eller umgås med, men om du berättar för honom att just denna tjej och hans relation till henne gör dig osäker så är det ju upp till honom att välja vad han gör åt saken.
Kram
Tessi