Fattar inte
03.12.2021
Hej decibel!
Finns en kille som tyckte jag va snygg på insta och adlade mig på snap men han är typ lite skum. Alltså han ser bra ut men han är så oklar alltså när jag skriver ngt kan han svara på det så liksom intresserad på min fråga om vill skriva liksom. Känner att jag inte får korta svar heller här om dagen skrev jag ngt o då frågade han om jag ville ses åka ngt på vintern ngn gång då skrev jag ja såklart sen frågade han om jag ville prata i telefon ngn gång, men vi har inte gjort det än men liksom han snapar inte så mycket heller liksom fattar inte hur han är som person jag vill ju inte va den som skriver hela tiden liksom han verkar lite feg liksom vet inte vad problemet är egentligen vad tror ni? Anonymmm

Ungdomsinformatör Kix svarar
08.12.2021
Hejsan!
Tack för din fråga.
Det kan ibland vara svårt att läsa av vad folks inställning och avsikter är via snap, eftersom folk använder social media på så väldigt olika sätt. För vissa är det naturligt att kommunicera via text och bild, medan andra inte nödvändigtvis är lika flitiga användare av det sättet att kommunicera utan hellre vill göra det på ett mera konkret sätt som face to face eller i telefon. Med andra ord: vissa är till naturen såna att de inte skriver så långt, men sen när man träffar dem märker man att de är annorlunda irl. Det att han föreslog att ni ska träffas eller tala i telefon tycker jag i alla fall tyder på att han kanske är en sån som föredrar mera ”direkt” kontakt istället för att skriva.
Om han verkar lite blyg så skulle jag föreslå att du frågar om han ännu vill prata i telefon och när det skulle passa honom. Sen så bestämmer ni helt enkelt när ni ska prata i telefonen (med klockslag och allt), och så byter ni nummer och om du tror att han är lite blyg så är det kanske bäst att du är den som ringer..? :) Jag tror du skulle förstå hans ”sätt” bättre ifall ni fick prata en gång. Videosamtal är ju också ett alternativ.
Sen om det känns bra att tala med honom och du inte får konstig magkänsla av honom så kan ni ju börja fundera på att ses. Ifall ni inte har träffats förr så ska du komma ihåg att man ska alltid träffa en ny person på en offentlig plats, med andra ord en plats där det också finns andra människor runt. Exempelvis på ett café om ni är bara ni två, eller så bjuder du in honom att hänga i grupp med dina vänner om det händer nåt kul när ni ändå ska samlas. :)
Försök att inte ”analysera” så mycket hur han svarar och inte via snap, det tar ganska mycket energi om man börjar tänka på sånt för mycket, plus att folk är så olika med hur de skriver.
Lycka till, hoppas han visar sig vara en nice typ!
Kram, Kix