Flytta
03.12.2020
Hej!
Jag har börjat studera och har nu flyttat till en annan kommun. När jag flyttade gjorde jag en flyttanmälan och är nu inte inskriven längre i min kommun som jag kommer ifrån, betyder också att jag inte har samma hälsovårdscentral längre. Fått höra att det går att anmäla på något vis att man flyttat till en studiebostad och fortfarande kan ha sin gamla kommun som hemkommun och betala skatt dit, ha hälsovårdscentralen där osv. Vet att det går att byta endast hälsovårdscentral men skulle vilja byta hemkommun..hur gör man det och var hittar man det? Nyinflyttad

Ungdomsinformatör Kix svarar
07.12.2020
Hejsan!
Jo, du har helt rätt i att det går att göra så! Man anmäler i så fall en ”tillfällig flyttning” (dit all post och sånt alltså kommer att skickas), men behåller sin hemkommun.
Eftersom du redan gjort en flyttanmälan så behöver du antagligen göra en igen för att liksom ”återställa” att du bor där hemma i din hemkommun, för att sen göra en ”tillfällig flyttning”.
Du registrerar att du bor där hemma, typ på familjens adress, det räcker antagligen med att du meddelar det här bara åt magistraten, posten ska ju ändå gå till din nuvarande adress. Alltså, det första som de frågar av dig på www.flyttanmalan.fi är vem adressändringen ska skickas till, och där klickar du i "Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata". På sidan 3 fyller du i att flyttningen är permanent.
Efter att du fått bekräftelse på att det här gått genom (att du alltså igen "bor" i din hemkommun), så går du igen in på www.flyttanmalan.fi för att göra den tillfälliga flyttningen. Där klickar du igen i att du gör anmälan till magistraten (för posten är som sagt redan registrerad på din adress). Sedan på sida 3 så klickar du i att du gör "tillfällig flyttning", och inte "permanent flyttning". Sen vill sidan att du ska fylla i datum, och här behöver du kanske gissa lite hur länge du kommer ha din studiebostad. Under tilläggsuppgifter så kan du specificera att du studerar, och att du ämnar flytta tillbaka till hemkommunen (när du studerat klart?), och därför vill behålla den som din hemkommun.
Efter det så borde saken vara fixad. Du har då adressen på studieorten men hemkommunen är den du haft innan. Om sedan ens tillfälliga flyttning övergår till att bli permanent (att du tänker stanna i den nya kommunen) så behöver det meddelas i ett senare skede.
Hoppas det här gjorde det klarare för dig, det är lite svårt att beskriva vad du ska fylla i när man inte kan visa och peka på vad man menar :D
Lycka till!
Mvh, Kix