Förhud samlas bakom ollonet
20.11.2020
Hej. Jag har ett problem, Jag har märkt att när jag drar bak förhuden bakom ollonet samlas all förhud och bildar en ring bakom ollonet. Det blir liksom bredare bakom ollonet en själva ollonet.
Jag kan se att det är en tydlig typ bubbla av en blodåder som gör att förhuden inte sitter tight alls. Detta gör att det är jätte svårt att få in den vid sex. Vad ska jag göra?
Filip

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
30.11.2020
Hej,
Jag är inte helt säker på hur du menar. I de flesta fall är det ju en bra sak att förhuden inte är spänd, utan att den går att dra bakåt helt och hållet över ollonet. Men det du kan testa om du upplever att förhuden är "i vägen" är att antingen testa med att använda kondom (då drar du också förhuden bakåt helt och hållet innan du trär på kondomen.) Med en kondom på så kanske förhuden hålls lite mer begränsad, om det är det som du upplever att är problemet. Du kan också testa med att helt enkelt dra förhuden tillbaka genom att greppa penisroten medan du är inne i din partner.
Men om du upplever att din förhud är ett problem, och om jag helt missförstår vad du menar så tycker jag att du skall boka tid till en läkare vid hvc och diskutera saken med hen. Jag vet att det kan kännas känsligt att diskutera en så privat sak med någon men du kan vara helt säker på att läkaren har diskuterat förhud tidigare så det är ingenting konstigt med det.
Kram
Tessi