Fråga
22.03.2021
Hej, när jag runkade förra veckan så sprack nån stäng under ollonet o det forsade ut blod. Jag blev jätte rädd men jag la på plåster så lugnade det ner sig, jag är rädd att runka igen, jag vill inte att samma sak ska hända. Vad ska jag göra Ploe

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
23.03.2021
Hej,
Jag förstår att det var skrämmande. Penisen är väldigt blodfylld då den är hård så om man får en skada på den då så blöder det rätt mycket. Men det är inte helt ovanligt att strängen går av - speciellt om den har varit lite snäv.
Det du skall göra nu är att se till att sköta om hygienen tills du är säker på att såret har läkt. Undersök om det endast blev en spricka i strängen eller om den gick helt av.
Jag föreslår att du kommande gånger använder glidmedel, men även om det var obehagligt och skrämmande så är det inte farligt och sår på penisen läker i allmänhet bra bara de hålls rena.
Kram,
Tessi