Fråga om sex (22.10.2020)
22.10.2020
Hej decibel!
Det är ett tag sedan jag ställde en fråga, men jag känner att det är dags att ställa en till, eftersom att jag undrar en grej.
Det är nämligen så att vi killar ofta tänker på tjejer på sexuella sätt när vi är kåta. Vi kanske tänker på brösten, eller på "fittan", ursäkta om det låter fult. Men poängen är att när man onanerar så tänker man kanske på tjejer på ett väldigt sexuellt sätt, som jag skrev ovan.
Min fråga eller fundering är alltså om tjejer på samma sätt tänker på killar när de t.ex. onanerar, eller annars bara när de är kåta? Kan det t.ex. vara att en brud tänker på en skilld killes kuk, in i sig eller något liknande? Det känns iallafall att flickor tittar mindre porr än vi killar gör, och då undrar jag om en flicka t.ex. tänker mer personligt på killar när de onanerar?
Min andra fråga är om tjejer tittar på oss killar på samma sätt som vi tittar på dem, t.ex. på en öppen plats, nu tänker jag givetvis på när vi killar oftast spanar in någon brud med att kanske titta på, ja, du vet, röven, och möjligen brösten. Så frågan är alltså om tjejer tittar på killarna på samma sätt, eller vad är det tjejerna kollar in på killar egentligen?
Det känns allmänt bara att det är så "självklart" att killarna kollar in tjejer, men andra vägen är inte alls lika självklar!
Tack på förhand för svar! (detta var lite funderingar jag hade :D )

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
26.10.2020
Hej,
Jo, tjejer fungerar nog på samma sätt, det är inte så stor skillnad mellan tjejer och killar. Sen kan det ju finnas jättestora skillnader från en person till en annan hur mycket man fantiserar eller spanar in det motsatta könet, men det är inte så att killar skulle vara de enda som funderar på sex.
Vad exakt det är man spanar in är nog från person till person, precis som det är för killar. Vissa kanske spanar in killens häck eller lår, medan en annan tycker att det är ansiktet, axlarna eller armarna som är sexiga.
De fantasier man har då man onanerar är inte heller speciellt olika tror jag, men fantasin utgår säkert från hennes perspektiv istället från hans (i motsats till porrfilmer som ofta har fokus på killens perspektiv).
Så le mot människor du träffar, för du vet aldrig vems fantasier du kan komma med i bara genom det :)
Kram
Tessi