Hälsovetenskaper
16.07.2021
Hej, jag har sluppit in till hälsovetenskaper vid åbo akademi och undrar om det verkligen finns yrken ifall det finns yrken ifall jag studerar det. Vad kan man arbeta med? Och finns det ens arbeten åt mig efter att jag studerat klart? Det känns som att det enda klara yrket är lärare och det vill jag inte bli. Jag är bara rädd för att bli arbetslös efter att ha studerat klart. Är det svårt att hitta yrken efter att ha studerat hälsovetenskaper? .

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
19.07.2021
Hej,
Då man studerar vid akademin så studerar man inte till ett specifikt yrke, och får inte heller en yrkesexamen. Utan du studerar ett ämne och bygger upp din kompetens inom ett visst område. Precis som du skriver så är det många som studerar hälsovetenskap som senare börjar jobba som lärare inom det området (efter att även ha studerat pedagogik), men beroende på vilka andra ämnen du läser så kan du t.ex. som ledare inom hälso- och sjukvård eller med vårdforskning.
Jag förstår att det kan kännas lite svävande då det inte är en tydlig examen man studerar till, men istället kan du bygga upp din kunskap precis som du vill, och beroende på vilken den sedan är så söker du jobb som intresserar dig och passar din utbildning.
Hälsningar
Tessi