Har missat p-piller några dagar
25.02.2021
Hej,
Jag har börjat på med p-piller och är just nu i slutet av vecka två. Jag tog mitt piller den första veckan kl 17, men har nu den andra veckan tryckt fram tiden med 10 min itaget, två dagar i sträck. Alltså ex. Måndag och tisdag så tog jag piller 17:10, och sedan onsdag och torsdag tog jag pillret 17:20. Jag gjorde detta för att jag ångrade tiden för pillret, och tänkte trycka fram tiden till 17:30. Jag frågade min mamma och hon sa att det inte borde göra någon skillnad, och när jag pratade med läkaren för att påbörja kuren, och frågade hur viktigt det var att ta det på den första dagen och vad som räknades till samma tid, så sa hon att det inte var någon stor skillnad.
Nu har jag fått små genomblödningar, så små att min tumme täcker dem, men jag oroar mig ändå för ifall jag är skyddad eller inte, och ifall jag borde gå tillbaka till kl 17 eller ifall jag kan trycka fram tiden till 17:30

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
25.02.2021
Hej,
Jag tror inte att dina blödningar har någonting att göra med att du flyttat tidpunkten med 20 minuter. Med p-piller är det precis som läkaren sade inte så på minuten, men du kan ju försöka hålla det till ungefär samma tid på dygnet (dvs morgon - dag eller kväll).
Eftersom du nyligen började med dina piller så är det helt rimligt att din kropp reagerar på det på något sätt. Alla kroppar gör inte det - men vissa får olika symtom i början, t.ex. mellanblödningar. Dessa symtom brukar upphöra inom de första 3 månaderna.
Så som jag förstår din fråga så har du ju tagit dina piller alla dagar, och det enda "problemet" är att du tagit dem lite senare? Med andra ord har du ju inte "missat" någonting utan ätit den precis som du ska. Så det finns ingen anledning att tro att dina piller inte fungerar som de ska. Bara att slappna av.
Kram,
Tessi