Hej obehaglig kille
02.04.2019
Hej jag är 14 år och i min klass så finns det en kill som börjar bli riktig obehaglig. han var inte såhär på höstterminen men det började ungefär vid sportlovet. Iallafall så han kan på mig och två till som är mina kompisar så kommer han och kan ta strypgrepp, han har till och med tafsat och så kommer han ofta och buffar/slår en in åt ett hön eler nå sånt och han gav en vass passare till nån av mina kompisar så hon skulle kunna skära sig. han har flickvän men går ändå på oss. Så nu undrar jag vad kan man riktigt göra?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
08.04.2019
Hej.
Om detta hade varit för 50 år sedan så hade du antagligen bara ha fått höra att "kärlek börjar med bråk" eller "han är nog lite förtjust i dig", och det kan mycket väl hända att det är så det är - att han är intresserad av dig och gärna skulle vilja vara nära men att han helt enkelt inte vet hur han skall visa det. MEN bara för att det skulle vara så att han är intresserad av dig så innebär det INTE att hans beteende är okej. Om du t.ex. föreställer dig att ni skulle vara vuxna och träffas på en arbetsplats så skulle ingen tolerera den sortens uppförande från en kollega, så ni behöver verkligen inte heller göra det bara för att ni ännu går i skolan.
Jag tycker att ni först och främst skall säga åt killen att det han håller på med inte är okej, jag antar att ni redan har gjort det men det tål att upprepas eftersom budskapet inte har gått fram. Efter det tycker jag att ni skall tala med er lärare om saken. Läraren är den person som har skyldighet att se till att ni får känna er trygga i skolan - så då faller det på hen att göra någonting åt saken. Om ingenting händer (eller om hen försöker hitta undanflykter för killens del) så tar ni upp saken med er rektor. Det är inte alltid så lätt att veta var man skall dra gränsen för vad som är mobbning, men oavsett om killen gör det för att vara elak eller för att han försöker få kontakt med er så är det helt enkelt inte okej. Det att ni tar upp saken med er lärare/skocachen/rektorn/kuratorn betyder inte att ni "skvallrar" utan att att ni åtgärdar en sak som behöver åtgärdas. Igen, om det var på en arbetsplats som en person skulle ta strypgrepp på en annan eller skuffa in någon i ett hörn så skulle det bli en polissak av det. Så man FÅR ta såna saker vidare, och det betyder i så fall inte att NI gör någonting fel utan att HAN har gjort det.
Så tveka inte att ta upp saken med er lärare, eller med rektorn om det känns som att ni inte blir trodda eller tagna på allvar.
Kram
Tessi