Hejsan
07.04.2021
Hejsan jag är kär i en tjej men har blivit friendzonad och det tycker jag är trist skulle gärna villja vara i lag med henne hur göra. Kär

Ungdomsinformatör Kix svarar
15.04.2021
Hejsan!
Tack för din fråga! Kärlek är en fin sak, men kan kännas besvärligt om den inte är besvarad.
Har jag förstått det rätt att du alltså uttryckt åt denhär tjejen att du gillar henne, så hon vet om det, och hon istället bara vill vara vänner? Alltså att ni har pratat om det, för om ni inte har det så är det svårt att veta hur den andra riktigt tänker, och hur den andra har förstått situationen.
Om du inte har uttryckt tydligt åt henne att du gillar henne – så borde du kanske göra det, om du vågar, för annars vet hon ju inte om det och kan inte ta ställning till om ni ska vara mer än vänner.
Men, om du tydligt har visat dina känslor för henne och hon ändå inte är intresserad av en romantisk relation så då måste du bara acceptera det. Man kan ju inte tvinga nån att bli tillsammans med en, och hon kan inte rå för vad hon känner och inte. Då tänker jag istället att det är ju fint om hon vill vara en vän istället, så ni ändå kan finnas i varandras liv, men som en vänskapsrelation istället för en kärleksrelation.
Sen finns det två vägar du kan gå beroende på vad som känns mest rätt.
Väg 1: Fundera om du är så kär i henne att hon är värd att väntas på ett tag till, ifall det är så att hon inte är redo för en relation just nu bara. I så fall kan du vara hennes vän men också försiktigt och respektfyllt visa att du har mera känslor än så, och att om hon vill det i nåt skede så skulle du vilja vara mer än vänner.
Väg 2: Jobba på att gå vidare. Möjligheten att hon ska ändra sig om hon redan uttryckt att hon inte är intresserad är trots allt inte jättestor, tyvärr... Här kan du välja om du själv klarar av att vara vän med henne just nu när du ännu har känslor, eller om du borde ta avstånd ett litet tag för att ta hand om dig själv och komma över henne, så att det inte gör så ont att se henne.
Oavsett hur du väljer så hoppas jag att du just nu tar hand om dig själv och ser till att fylla din tid med vänner, så du inte lämnas så ensam med dina tankar. Kärlek kan vara besvärligt, men är samtidigt en av de finaste känslor som finns. Ta vara på din förmåga att känna kärlek, den är värdefull, och du kommer ännu hitta någon som besvarar den!
Kram, Kix