Helvete på jorden
25.07.2019
Ja ha i fler månad nu mått åt helvete. Sen sommarlovet börja har allt blivi värre å värre. Mår sämre dag för dag. Jag har tillåmed börjat fundera på... ja att bara "end it all". Skulle ofta kännas som den besta lösningen. Flickvännen gjorde slut och for med en av mina bästa kompisar inom en månad. Jag stälde mig emellan för jag skulle int klarat av de. Men de hade redan hånglat och alltmöjlit som jag int kunde förlåta min kompis för. Nu har hon hittat en ny och är ihop med honom och för mig som redan mår dålit hjälpte det inte att jag fik reda på det. Snart börjar skolan och vi går i samma skola. Vi vill båda vara vänner med varandra. Det som jag funderar över mest är hur jag skall orka med andra årets gymnasiestudier då jag knappt orkar med livet nu då jag inte har några måsten och kan göra vad jag vill. Min skolmotivation e åt helvete å jag orkar inte längre. Vad fan skall ja göra?? A dead man walking

Ungdomsinformatör Ida svarar
31.07.2019
Hej!
Jag kan förstå att det känns tungt och det är klart att det sätter spår efter att det tagit slut i ett förhållande och när man förlorar en vän. Det dom gjorde är inte alls okej. Det hade varit en annan sak om de kommit till dig före och kollat om det är okej med dig. Med det gjorde dom inte. Det var de som gjorde fel! Tror du att du kan lägga det som hände bakom dig? eller känner du att du skulle vilja prata med ditt ex eller din vän om något innan du kan lägga det bakom dig? Och något som jag funderar över är har dom sagt förlåt? Du har all rätt att få vara ledsen över det som ha hänt!
Har du någon som du kan prata med?  Det skulle vara bra om du får prata med någon som du litar på, så du inte behöver bära allt själv, att det skulle finnas någon där som vet hur du mår och kan stöda dig. Det finns också möjligheten att ringa till Ungdomsstationen Fiilis, du kan ringa eller skicka ett sms till David som jobbar där. Så finns det även Ärligt talat chatten, där man har möjlighet att chatta med en psykolog eller handledare. Chatten är öppen måndag, tisdag och torsdag kl. 19-22.
Vad tycker du om att göra? Ibland när vi mår dåligt så kan vi isolera oss och vara för oss själva, och det kan göra i sin tur att vi börjar må sämre. Gör en lista på sånt som du tycker eller har tyckt om att göra, eller varför inte någon hobby som du skulle vilja testa på. Det behöver inte vara stora händelser, utan det kan vara något t.ex. att ta en promenad, kolla en film med en vän/familjemedlem, simma, någon sport, spela något instrument eller lyssna på musik.
När skolan börjar och ifall du känner att du inte alls har någon motivation, så skulle jag be dig att kontakta skolhälsovårdaren eller kuratorn. Så du får hjälp med ditt mående för att orka med skolan och din fritid.
Våga be om hjälp! Du och ditt välmående är viktigt! Ta hand om dig!
Kram, Ida