Hjälp
28.06.2019
Hej! Jag är en tjej som är jätte rädd för att göra fel och såra någon. Ja vill alltid att alla ska må bra å att alla ska tycka om mejj och sånt. Direkt jag bråkar eller nåt med nån så blir jag jätte orolig att nån ska sprida nått falskt rykte eller nåt sånt om mej. Detta tar väldigt mycket energi från mej och jag har ofta ångest över att nån ska hata mej. Alla säger men bry dej inte bara och sluta fundera men det går liksom int. Hjälp? Olycklig tjej
Cecilia Yrttiaho

Ekonom och utvecklingspsykolog Cecilia svarar
03.07.2019
Hej!
Tack för din fråga, jag förstår att det känns tungt att hela tiden gå omkring med en orolig känsla i kroppen. Först vill jag säga att du inte är ensam om det här, speciellt när man är yngre så kan vara osäker på sig själv, ha dålig självkänsla och vara orolig över vad andra säger och tycker om en.
Jag ska försöka bryta ner mitt svar i olika delar för att göra det så tydligt som möjligt.
För det första så är det inte viktigt (eller ens möjligt) att alla tycker om en. Och det är helt okej! Precis som man själv inte tycker om alla man träffar heller. Vissa människor synkar man helt enkelt inte med. Dock ska man alltid sträva till att behandla alla med vänlighet och respekt. Det viktiga är att man har några människor i sitt liv som man tycker om och som tycker om en tillbaka. Du skriver att du är rädd för att såra någon. Det är en fin egenskap i sig, att du inte vill göra andra ledsna. Tyvärr sårar man ibland andra fast man inte menar det. Försök att tänka så här: behandla alla på ett vänligt och sakligt sätt. Då kan du i alla fall känna att du har gjort så gott du har kunnat mot dina medmänniskor.
Gällande ryktesspridning, så är det ett gift i samhället som vi tyvärr nog aldrig blir av med. Rykten hittas på och sprids oftast av människor som är avundsjuka, vill förstöra för andra och hellre fokuserar på andra än på sitt eget liv. Det gör ont att bli utsatt för falsk ryktesspridning, men tro mig när jag säger att det är helt onödigt att oroa sig för det. Jag säger så, för att det är en sak som man omöjligt kan kontrollera. Någon kan sitta och vara ilsken och avundsjuk över att en annan människa är si och så eller har mer än vad man själv har, och därför börja sprida lögner om en. När någon gör det, så säger det mer om människan som sprider ryktet än om den som blir utsatt för det. De som känner dig, eller vem som helst som blir utsatt, väljer att inte lyssna och att inte bry sig. Det är inte alltid lätt, men jag hoppas att du kan försöka att sluta oroa dig över just det här med rykten. Slutligen ska du också komma ihåg, det kommer nya rykten, så det som var spännande att prata om idag är glömt imorgon.
Slutligen, sträva till att alltid vara dig själv. Stå för vem du är och dina åsikter, förstås utan att såra andra eller vara elak. Man får alltid ha sina åsikter och man behöver inte hålla med andra, men det som är viktigt är hur man framför det man tycker. Sträva också till att vara snäll när det är möjligt, förstås utan att själv bli trampad på eller utnyttjad.
Det är ingen enkel fråga du tar upp. Det här är saker som många funderar på ännu i vuxen ålder! Som en liten tröst kan jag säga att det oftast brukar bli lättare ju äldre man blir. Då slutar många bry sig så mycket om vad andra tycker och tänker och fokuserar mera på sig själv och de man tycker om.
Håll huvudet högt, var dig själv och tro på att du är bra!!!
Kram!
Cecilia