Humöret
19.02.2019
Hej!
Jag har haft humörsvängningar på sistone t.ex. ibland kan jag va jätte arg och irriterad och ibland kan jag va deprimerad fö typ ingenting å sen va jätte glad . vet inte vad som är problemet kanske för jag har börjat dricka energidrycker mycket på sistone.

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
21.02.2019
Hej.
Ja, energidryckerna kanske påverkar saken eftersom de innehåller koffein som sätter igång och påskyndar olika system i kroppen, men utöver det så skulle jag anta att dina humörsvängningar är helt normala och hör till din ålder.
Det är ganska vanligt i puberteten att man upplever just humörsvängningar och att de uttrycks på precis det sätt som du skriver - att man kan bli arg eller ledsen för nästan ingenting - men att det går lika snabbt över.
Försök att minska på ditt intag av energidrycker eftersom det sist och slutligen inte finns någonting i dem som din kropp skulle må bättre av. Sov, ät och rör på dig tillräckligt och ha tålamod med dig själv. Humörsvängningarna brukar lätta med tiden.
Kram
Tessi