Hur kan jag hjälpa?
17.05.2017
Hej!
Min sambo har lidit av den ena svåra sjukdomen efter den andra de senaste 4 åren och jag börjar få känslan att han har gett upp hoppet om att någonsin bli frisk igen. All psykisk och fysisk påfrestning har också satt sina spår i hans psykika hälsa, även om detta är något han har svårt att erkänna. För sina sjukdomar får han utskrivet starka opioider i smärtstillande syfte, och det senaste halvåret har jag märkt att användningen av dessa har ökat avsevärt och numera säkerligen kan klassas som missbruk. Han har tagit mycket mer än vad han blivit ordinerad och menar nu att han ska köpa cannabis för att "klara sig" (mot smärtorna) tills han får utskrivet mer.
Jag är 100% emot allt som har med cannabis att göra så länge han skaffar det på illegala vägar. Får han ordinerat medicinsk cannabis av läkare säger jag inget, men så är ju inte fallet denna gång. Jag har sagt klart och tydligt att jag inte accepterar att han börjar använda cannabis, men får bara svaret att då är det lika bra jag flyttar ut. Han är alltså beredd att slänga bort ett långt och fungerande förhållande för att kunna hålla sig med smärtlindring. Han är så mycket djupare fast i missbruket än han själv inser och mår jättedåligt psykiskt, men han vägrar söka hjälp dels för att han vill inte att det ska finnas i några papper och dels för att han inte tror att det finns fungerande hjälp att få.
Min fråga är alltså vad jag kan göra? Kan jag tvinga honom att söka hjälp på nåt sätt eller kan jag ta kontakt med något ställe som han sedan kan få hjälp från? Att han själv skulle ta kontakt någonstans är osannolikt, men om jag så att säga "fixar" det så är sannolikheten större att han går med på att åtminstone prova. fia

Ungdomsinformatören Liselott svarar
18.05.2017
Hej!
Nu har jag diskuterat din fråga lite med Eva på USM rf (Understödsföreningen för svenskspråkig missbrukarvård i Finland rf.) och summerar här lite av hennes råd och tankar:
Det är ett lite knepigt fall att ge råd om, mycket för att du inte skriver så ingående hur livssituationen annars ser ut, hur gammal han är eller om han är i arbetslivet osv. Därför kan du gärna ta kontakt till USM rf http://www.missbrukarvard.fi/svenska/ för att diskutera saken lite mera själv eller till er hemkommuns socialkansli eller hälsovårdscentral för att se mera exakt vilka missbrukartjänster just er kommun erbjuder (jag ids inte länka direkt här, så att ingen ska förstå varifrån ni är).
Det bästa du kan göra enligt Eva är iallafall att ta en konsekvensdiskussion om vad ett eventuellt Cannabisanvändande kan leda till. Ifall han använder Cannabis illegalt är han positiv på ämnet THC länge efter användning och han riskerar bli tagen för rattfylleri. Det om något är nog "sämre att få i sina papper" än att söka hjälp.
En annan sak som du som flickvän gärna kan göra är att gå med till den behandlande läkaren, som skriver ut opiatmedicineringen och där påpeka om den felaktiga användningen och uttrycka din oro om att det övergått till ett missbruk. Det bästa man som närstående kan göra för att få upp ögonen på missbrukaren är att påtala sin oro, och inge hopp om att det finns alternativ att må bättre.
Det viktigaste är att inge hopp om en bättre tillvaro och försöka motivera till att göra försök till ett bättre mående. Det kommer hursomhelst inte att ske genom mera opiater eller Cannabis, tvärtom så kommer problemen att bli större genom mera användning. Toleransen ökar successivt gällande opiaterna och han behöver mera hela tiden för att uppnå någon effekt. Ett förhållande, jobb, barn, karriär, fint hus osv, har tyvärr ingen betydelse för en missbrukare, därför att drogerna alltid kommer på första plats.
"Att fixa" något färdigt kunde t.ex vara att boka in något möte för samtalskontakt/nätverksmöte, där man diskuterar öppet kring situationen. Nu nämner du ju inte åldern på killen, men om han är under 24 år får han boka stödsamtal till Klaara ungdomsstation (https://klaara.vaasa.fi/, sajten tyvärr bara på finska, men de har även svenskspråkig personal), som er hemkommun också har ett användningsavtal med. Annars kan Horisonten i Vasa vara en plats dit han kan boka tid för öppenvårdssamtal. Dit får både missbrukare och anhöriga från avtalskommuner ta kontakt och gå på samtal. https://www.vaasa.fi/sv/tjanster/beroende-och-mentalvardsservice
Ge inte upp! Han är ju värd att må bra, eller hur <3
Hälsar Liselott