Hur säger man nej?
02.12.2021
Hej Decibel! Jag är typ 90% säker på att en kille i min klass är kär i mig han har börjat prata med mig jätte mycket och så snappar han ganska mycke till mig. Idag så gick vi in i bussen å han gick bakom mej å då såg jag i ögonvrån när hans kompis visade jätte ivrigt tummen upp åt honom. Idag skickade han 2 gånger meddelande åt mig men tog bort det så jag inte hann läsa. Det finns lite mera saker han också gör som kanske är tecken så ja. Han och hans vänner är verkligen jätte trevliga men jag vill inte bli ihop med någon jag inte är kär i. Dessutom vill jag inte va ihop med någon för att jag bara är 13 år. Tänk om han frågar? Vad ska jag säga då? Om jag säger nej känns de som att han och hans vänner kommer börja hata mig men jag vill fortfarande vara vän med dem eftersom de är sjukt trevliga. Vad ska jag göra? Skulle känna mig så dum om jag sa nej och så skulle det bli pinsamt i skolan också. Anonym000

Ungdomsinformatör Kix svarar
07.12.2021
Hejsan!
Tack för din fråga.
Jag kan förstå att det här känns lite jobbigt för dig eftersom du inte vill såra någon men inte heller låta någon att tro att du är intresserad fast du inte är det. Men du har ju all rätt i världen att säga nej till något som du inte vill! Du ska inte ens behöva förklara dig om du inte vill förklara, men för den andras skulle så kan det kännas bra att få en förklaring ibland. I det här fallet är ju förklaringen helt enkelt det att du inte är kär tillbaka. Sina känslor så kan man ju inte något åt, och det borde killen i så fall respektera om du säger det åt honom. Knappast skulle väl han heller vilja vara tillsammans med någon som inte ville vara tillsammans med honom, det skulle ju vara lite konstigt i så fall :)
Om man vill säga nej på ett finkänsligt sätt så kan man säga nåt i stil med att ”Jag tycker du verkar vara en bra person och jag tycker det är kul att prata med dig. Tyvärr så har jag bara vänskapliga känslor för dig, jag är inte kär. Men jag vill gärna fortsätta vara vänner, ifall du vill vara vän med mig.”
Det kan vara att han efteråt skulle behöva lite tid för sig själv att komma över dig innan han kan vara vän, det är också nåt som man kan fråga om. Men annars så kan du behandla de andra precis som du hittills har gjort i skolan.
Försök att tänka att OM han och hans kompisar skulle börjar ogilla dig för något som du inte kan något åt, så var de kanske inte ett så bra gäng till att börja med.
Du behöver inte känna dig dum för att du säger nej, att säga nej och sätta gränser är en jätteviktig egenskap, så det är bra om du börjar öva på det redan nu för det är nåt du kommer ha nytta av sen hela livet :)
Lycka till!
Kram, Kix