Jag mår inte bra just nu!!!
05.10.2019
Hej, jag är en 15 årig tjej som inte alltid mår så bra. De senaste åren har jag för det mesta spenderat min tid i min säng, om inte jag har varit ute med kompisar, i skolan eller ätit. Jag har inga intressen och tycker inte om att göra det mesta. Mina föräldrar försöker hela tiden få mig att göra olika saker men jag vet inte vad jag ska göra. Jag känner mig ständigt trött och sliten och för minsta motgångar börjar jag gråta. Jag tycker det är jätte jobbigt att ta mig upp ur sängen och göra något och jag har nästan alltid ett dåligt humör. Jag känner mig otroligt misslyckad och förstår inte hur någon vill vara med mig. Jag känner också stor press över skolan eftersom jag inte vet vad jag ska välja efter 9:an. Jag har alltid varit bra i skolan och därför har det på senaste tiden blivit den enda saken som jag tycker om med mig själv. Därför blir det mer o mer press att vara bra. Skolan är därför också jätte jobbig. Om jag inte är bra i skolan vem är jag då? Vad har jag att gå efter? Jag har några vänner men i skolan blir jag kallad för plugghäst och nörd. Jag känner att livet rinner ur händerna på mig och jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag har ångest och oro över framtiden och har inte så stor livslust kvar. Jag ligger i min säng hela dagarna, går till skolan o lägger mig i min säng igen. På helgarna gör inte jag o mina kompisar något speciellt heller så jag tycker inte det är så värst roligt att umgår med dem. Jag känner mig riktigt misslyckad och ivägen för folk. Jag behöver pengar men vågar inte söka arbete. Jag orkar snart inte mer. Vet inte vad jag ska ta mig till. Hjälp! ...!!!

Ungdomsinformatör Ida svarar
09.10.2019
Hej!
Bra att du tog dig tid att skriva in en fråga hit. Jag kan förstå att du just nu har det jobbigt. Det verkar som att det är finns mycket som du tänker på och mycket som oroar dig. Ofta så kan man oroa sig för framtiden, och det är helt okej. Men när man känner att det tar för mycket tid och energi, och att man får ångest av det så är det inte okej mera. Man kan inte veta vad som händer i framtiden, man kan inte alltid heller välja det ”rätta” hela tiden eller göra allt perfekt. Du nämner att det finns en stor press på dig, är det du eller känner du att det är någon annan som sätter press på dig? Tillåt dig att själv att vara både glad, ledsen, duktig, lat, arg och trött för det är vi alla någon gång. Vi lär oss genom våra livserfarenheter, och det betyder att vi lär oss både från det som är jobbigt och det som är lyckat.
Detta är ett tips för att hitta de små guldkornen i vardagen, för guldkornen finns där. Innan du går och lägger dig, skriv ner tre saker som gjort dig glad under dagen. Detta behöver inte vara super stora händelser utan det kan vara att en person var snäll mot dig, gav dig en komplimang, du hörde en bra låt som fick dig att le, varit ute i den friska luften, maten var god osv. Gör detta under några veckors tid, så förhoppningsvis kommer du att märka att det hjälper dig.
Har du någon som du kan prata med? Du behöver inte bära allt själv. Det som ofta hjälper är att man får säga sina tankar högt till någon, att någon lyssnar på en. Kanske du kunde prata med t.ex. dina föräldrar eller någon kompis? Du kan mycket bra gå till skolhälsovårdaren eller kurator också. Känns det som att du har svårt att beskriva hur du känner dig och hur du mår, så be dem läsa din fråga som du skickat in hit.
Det är inte okej att dom kallar dig plugghäst eller nörd, när det händer så kan du mycket bra säga ifrån. Finns det något som du känner skulle vara roligt att göra? Gör något som du tycker skulle vara roligt. Våga testa. Fråga om dina kompisar vill hänga på. Kom ihåg att du duger precis som du är! Ta hand om dig!
Kram, Ida