Jag skär mig
20.11.2019
Jag har ett självskadebeteende och jag kan inte sluta vad ska jag göra? Jag har försökt men det går inte, vill inte säga till mamma eller pappa eller någon annan vuxen.
Camilla Pitkanen3

Psykiatriska sjukskötaren/psykoterapeuten Camilla svarar
27.11.2019
Hejsan,
Du behöver inte skämmas för att du har ett självskadebeteende. Du mår inte bra och att skada sig själv innebär att du också försöker berätta om att du mår dåligt. Men ett självskadebeteende som man inte kan sluta med gör bara att de jobbiga känslorna blir ännu värre, eftersom man samtidigt skäms över att man beter sig så och så måste man skada sig ännu mer.
Det kan kännas jobbigt att tänka sig att man skulle berätta för någon vuxen. Har du funderat varför? Är du rädd att vuxna ska bli arga på dig? Mitt förslag är att du skulle boka tid till skolhälsovårdaren eller kuratorn och berätta för henne/honom. De vet att ett självskadebeteende är ett rop på hjälp, att man vill att nån ska se hur man har det. Ibland kan det hjälpa att först berätta för en god vän och kanske be vännen komma med till mottagningen.
Lycka till,
Hälsningar Camilla