Jobbig dröm
13.01.2019
Hejsan jag är en tjej som drömmer om massa saker så jag har inte en dröm som upprepas hela tiden. Men i varje fall har jag varit stressad på sista tiden med skolan och allt det. Jag vill höja mina betyg fast de är ganska så höga. Jag har drömt mycket på sista tiden om att jag misslyckas med prov eller läxförhör som är väldigt viktiga. Okej så idag drömde jag om att jag gjorde ett nationella prov och glömde 4 sidor och sen när jag plötsligt insåg det så var tiden slut. Sen hade jag inte pluggat på glosor som skulle komma med. Jag vart så ledsen och jag kommer inte ihåg om jag grät kanske fällde jag nån tår för sen vakna jag. Jag vart så rädd och lättad att det var en dröm när jag vaknade. Men vad kan detta bero på? Stress? Jag är väldigt tacksam för svar! Tack i förhand.

Ungdomsinformatör Ida svarar
16.01.2019
Hej!
Min första tanke när jag läste din fråga var precis som du skrev, att det handlar om stress. Har du höga krav på dig själv? Du har goda betyg, vilket är bra så kom ihåg det. Och vet du vad, ifall det skulle vara så att ett prov eller läxförhör skulle gå dåligt, så det är inte hela världen. För ibland är man trött, man glömmer saker och det kan gå sämre. Om man misslyckas i ett prov så betyder det inte att man är misslyckad. Tillåt dig själv att göra misstag ibland. Du är trots allt bara en människa, och inte en robot.
Det är jätte bra att du vill satsa på skolan, men kom ihåg att det finns annat än skolan som du skall orka med också. Du bör ha en fritid och umgås med vänner och familj, samt att du skall kunna sova också. Så det är bra att du reagerat på detta att du drömmer om skolan, för det är ett varningstecken. Att du borde ta det lugnare. Ha inte för höga krav på dig. Och att alla gör misstag, tillåt dig själv att göra misstag.
Tro på dig själv!
Kram, Ida