Julklappar
15.12.2020
Hej måste jag köpa julklappar åt alla i min familj? Alla har partner och barn nu så jag känner att jag inte har råd. Var drar jag gränsen, vill ju köpa åt nån iallafall? Är rädd att nån kommer bli ledsen.

Ungdomsinformatör Kix svarar
17.12.2020
Hejsan! :)
Tack för din fråga. Nej, du behöver nog inte köpa julklappar åt alla i din familj om de är många eller om det känns för dyrt. Julen ska ju handla om gemenskap och inte om hur mycket man kan ge, speciellt inte i mera vuxen ålder. Jag tror julklappar överlag är något som barnen uppskattar mera. Vuxna förstår nog att man inte har möjlighet att ge åt alla. Om du ändå vill ge nåt så kan du kanske du kan ge en åt varje familje-enhet istället? En till din "grundfamilj", och en per syskonens familjer. Om dina syskon har barn och det känns roligare att ge till barnen så kan du också ge bara till barnen, det är också vanligt att man gör så.
Ett annat alternativ, om du ändå vill ge till alla men inte vill att det ska bli så dyrt, så är att baka något julgodis och lägga i små strutar/burkar, eller typ göra egen marmelad. Det brukar vara uppskattat med något man gjort själv, plus att det inte behöver bli så dyrt och man kan ge samma till alla :) Ett annat billigt och uppskattat alternativ är att ge egengjorda "presentkort" på någon tjänst som de kan lösa in, typ massage eller att du tvättar deras bil eller nåt sånt :D
Lycka till och god jul!
Mvh, Kix