Kan inte koncentrera mig
14.01.2019
Jag känner mig så stressad och ur form hela tiden. Jag kan inte göra saker och bara vara i nuet, njuta och inte tänka på annat än just det jag håller på med. I skolan zonar jag ofta ut och tänker på annat men det är ändå värst när jag är hemma. Kan inte titta på film eller ens en serie utan att ta fram telefonen och göra annat samtidigt vilket gör att jag missar handlingen. Kan inte slappna av och bara njuta utan börjar ofta tänka på saker jag borde göra, att jag borde städa, plugga, söka jobb, träna, göra något och vara produktiv och duktig hela tiden. Värst är det när jag har sex eller ska sova. Då vill man ju vara avslappnad men även då börjar jag tänka på annat och svävar iväg i tankarna. Vill inte ha det såhär. Skulle vilja kunna ligga på soffan och bara ta det lugnt och lyssna på musik eller ljudbok, koppla av genom att se på en serie/film och verkligen SE på den, inte ta upp mobilen hela tiden och fram för allt kunna slappna av i sängen (både då jag ska sova och har sex). Vill vara mer i nuet helt enkelt för jag mår inte bra av detta. Några tips för hur man blir mer närvarande i stunden? rörigt

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
21.01.2019
Hej.
Jag tror att det är ganska många, speciellt unga tjejer som upplever det precis som du. Man har väldigt mycket på gång i sin vardag och då kan det vara svårt att stänga av tankarna och bara finnas i nuet.
Det jag tänker att du kan börja med är att försöka göra avslappningsövningar där du bara tillåter en tanke i gången. Ligg stilla och tänk enbart på din kropp - hur olika saker känns i kroppen. På youtube kan du hitta olika videor som du kan lyssna på som kan hjälpa dig med det.
Så tycker jag att du skall skaffa dig en papperskalender om du inte redan har det. Så att du så fort du får en tanke "ah, det måste jag komma ihåg!" Så kan du skriva upp den i kalendern och sedan släppa tanken. Då vet du att du kan återkalla den sen då det finns tid för det men du behöver inte försöka hålla den aktiv hela tiden. Oavsett hur liten eller oviktig tanken är som börjar störa dig så tror jag att du kommer att ha lättare att släppa den om du skriver upp den i kalendern. Med tiden tror jag att du då kommer att bli bättre på att skjuta tankar åt sidan då du märker att det inte är läge för dem.
Speciellt då man har sex är det ganska vanligt att tjejer har problem med att finnas i stunden. Antagligen är det så att man lägger märke till det extra mycket just då eftersom det inte riktigt borde finnas utrymme för andra tankar just då. (sitter du på bussen eller kör till butiken så är det ju helt okej att ha många tankar i huvudet på en gång, men medan man ligger vill man kanske helt koncentrera sig på bara det.) Det är någonting som går att träna upp, men man måste lära sig att stänga av lite. På samma sätt som med avslappningsövningen så får du göra det till ett mål att bara tänka på hur det känns i kroppen - och släppa fram de tankarna som hör till den situationen.
Jag vet att jag får det att låta enkelt- medan det i själva verket kräver en hel del arbete. Men jag tror att nyckeln är att börja med avslappningsövningar och med att skriva upp tankarna som börjar virvla omkring. Det ger knappast resultat samma dag som du börjar men på sikt tror jag att det kommer att göra dig lugnare.
Lycka till.
Kram
Tessi