Känner mig så lame
26.01.2021
Jag vet att allt inte är so det ser ut, men mitt liv är så himla tråkigt jämfört med andra. Majoriteten i min ålder har många vänner och festar och gör ”crazy stuff” men inte jag. Jag vill få fler vänner men jag kan inte, för att jag är osocial, awkward och blyg. Har försökt prata med nya människor men det är så svårt. Alla mina ”ex vänner” som var som jag för ett år sedan har nu en massa nya vänner och gör kul saker Loner

Ungdomsinformatör Kix svarar
27.01.2021
Hejsan!
Tack för din fråga.
Jag är glad att se att du redan är medveten om att allt inte är som det ser ut, och att speciellt social media är missvisande med sånt där eftersom folk ofta bara laddar upp de ögonblick som är de roligaste eller ”galnaste”. Så man ska inte där via jämföra sig med andra (helst ska man ju inte jämföra sig med andra alls, men det är ju lite lättare sagt än gjort ibland).
Det jag tycker du kan fundera över är först och främst hur mycket du FAKTISKT själv skulle vilja ut och typ festa och sånt, och hur stor del det är för att andra gör det. Liksom, om du INTE såg att andra gjorde det, hur mycket skulle du då själv vilja göra det, och hur nöjd skulle du vara med din nuvarande situation? För att om det är så att du faktiskt skulle vilja ut och göra mer saker så då behöver vi ju hitta en lösning på det, men om det är så att du egentligen är ganska nöjd med att pyssla på med dina egna grejer så då handlar det mera om att lyckas bli nöjd med sig själv och att man kanske är lite mera introvert.
Jag kommer hur som helst adressera det här som att du faktiskt VILL ut mera, eftersom det är så du har skrivit frågan :)
Jag funderade lite varför du inte hänger mera med dina ”ex vänner”? Är det för att de har ändrats så mycket mot hur de var förut och typ hittat nya vänner? Eller har det hänt nåt mellan er? Ifall ni inte har nåt ”dramatiskt” mellan er så är det kanske inte för sent att fråga nån av dem nån gång om du kan komma med ut?
Att få nya vänner kan kännas svårt speciellt om man är blyg, men det är inte alls omöjligt! Ifall du har nån hobby eller nåt du är intresserad av så är det en bra start att se om du hittar nån som har samma intressen, så man automatiskt har mera gemensamt och nåt att tala om. Kanske det skulle kännas lättare att ta kontakt med någon som går i en helt annan skola eller är från ett annat ställe än din hemstad, nån som inte vet vem du är från förr? För att liksom få en mer neutral start.
Ett sätt jag har använt att lära känna nya människor är via typ instagram, att kommentera på andras storyn och sånt, såna som jag tänker mig att jag skulle kunna komma bra överens med. Det har faktiskt funkat rätt bra! Men då är ju jag lite äldre än dig så vi kanske inte använder samma appar, eller ens använder dem på samma sätt.
Sen tror jag också att ett sätt man har lättare att få vänner på är att helt enkelt acceptera sig själv som man är, ifall det är så att du är lite awkward – embrace it! Jag är också rätt awkward men har gjort det lite till mitt trademark och gör det ibland till ”en kul juttu”. Det att man accepterar sig själv och kanske inte tar sig själv på största allvar hela tiden är en utstrålning som människor ofta dras till, oavsett vad det rör sig om för område. Så ta hand om dig själv först och främst, och äg dig själv som människa, för du är helt super på ditt sätt!
Angående det som du skrev i hemliga rutan så tycker jag du tänker helt rätt, och du ska stå på dig i den frågan. Försök att inte ge kringförklaringar ifall någon börjar pressa dig om det, utan säg helt enkelt bara "nej, jag gör inte det". Folk har generellt lättare att acceptera ett rakt nej än om man börjar bortförklara. Och du ska inte behöva göra det för att få vara med ute med de andra.
Lycka till!
Kram, Kix