Kix 16 omgjord
13.03.2021
Hej Kix, jag har omformulerat min fråga, så ignorera den förra ”kix 16”
Jag förstår inte riktigt det som du beskrev i slutet gällande psykos. Det är rätt så förvirrande skrivet.
Det jag menar är att jag efter händelsen i skolan började analysera mitt beteende och om något jag gjort varit normalt eller helt galet. Hela vägen från barndomen fram tills nu. Och när jag väl tänker på det så vill jag ta reda på om det kan associeras med något sjukligt. Ibland så kunde jag fantisera mig bort i andra situationer och typ leva i själva studien i fantasin, men det har jag kommit vidare ifrån och gör det inte längre. Som jag nämnt tidigare så tänkte jag inte så mycket just då i den situationen, om det var nått sjukligt eller inte utan det kom jag på att tänka sen ett år tillbaka fram tills nu.
Jag vet inte hur jag ska formulera det bättre. När jag läste om olika psykossymtom så hade jag ingen av de olika symtomen ”tecken” man generellt har. Paranoia, hörsellhallucinationer, sömnsvårigheter, känner mig hotad, har kontakt med döda människor eller en högre makt osv. Och jag har heller inte upplevt nått skrämmande som man får när man brukar drabbas av en psykos. Jag har heller ingen riskfaktor.
Det som jag funderar över är att jag ibland haft så att jag fantiserar om nått o nästan lever mig in i situationen (duschen exempelvis) , så som jag beskrev här innan. Och om jag hade haft en psykos så hade jag ju talat för människor om upplevelsen exempelvis om jag nu hade haft det hade jag sagt att jag kom från omklädningsrummet och inte duschen.
Allt det som jag fantiserade om innan som jag nämnde att jag kunde leva mig in i saken har jag kommit bort ifrån. Och skulle det hända igen så skulle jag direkt börja analysera och tänka på det. Men jag vill bara veta om detta varit normalt eller inte....
Jag bad min mamma läsa igenom det och som hon förstår dig så anser hon att om jag hade varit sjuk, så hade jag fortsatt att hålla på som om de vore på riktigt och inte suttit här och analyserat beteendet, oavsett om de nått som jag tänker på nu eller om de nått jag har gjort förr som jag nu tänker efter kring. Men jag vet inte, det känns ändå som att du beskrev det motsatta, att man trots allt är sjuk om man inte tänkte på det just då i den situationen. Jag vet nog att jag i grunden visste även då att det inte va på riktigt men jag analyserade det inte så hårt och stort som jag gör nu.
Om det är så att jag är onormal/sjuk med tanke på detta så kraschar jag helt..... håller på att dö av ångest.
Gringo

Ungdomsinformatör Kix svarar
15.03.2021
Hej Gringo!
Förlåt om det jag skrev blev otydligt! Det är lite risken när man skriver i text istället för att prata irl, och refererar till gamla diskussioner, att det blir otydligt i nåt skede för att det hinner gå tid emellan.
Nej du är inte galen! Du hade inte kunnat formulera dig så väl och rationellt som du gör åt mig om du var det. Och som du uttrycker dig i ditt svar här så tror jag ändå att du innerst inne nog vet om att du inte är galen, även om du känner ångest för tanken på OM.
Sakerna du har beskrivit låter inte heller galna, som vi har varit inne på förr så låter de mera som en nyttig dos av fantasi.
Nu ska jag försöka reda ut vad jag menade med det där sista:
Vi har tidigare diskuterat att du inte är psykotisk bland annat eftersom att då skulle du ironiskt nog inte kunna fundera på saken på det här viset, pga bristen på sjukdomsinsikt som man har vid en psykos.
Din fråga på slutet löd: Som du nämnt tidigare, eftersom jag ironiskt nog kan tänka på saken så är jag inte sjuk, är det här samma sak? Alltså att jag inte är sjuk om jag nu i efterhand tänker ”var det en psykos?” För något som jag gjort tidigare som jag nu funderar över?
Som jag förstod din fråga när jag först läste den så undrade du om det är samma med gamla händelser, att eftersom du kan tänka på dem i efterhand och fundera kring dem så var du inte sjuk DÅ när händelsen inföll? Och där menade jag att det inte funkar helt lika enkelt enligt ”samma recept” att om man kan tänka på det så var man inte sjuk. För att man kan fundera på en gammal händelse oavsett om den var en fantasi eller en psykotisk episod (sålänge som man i nuet är frisk).
Men jag menade att OM du skulle ha haft en psykotisk episod någon gång i ditt liv (vilket jag inte tycker det låter som) och sen tillfrisknat och tänkt tillbaka på den, så hade du nog instinktivt och ganska direkt efteråt förstått att det rört sig om nåt sånt och inte om vanliga fantasier, för det är en så extrem upplevelse. Andra människor hade också reagerat på det. Så jag menar att det finns ingen risk att de händelser du beskriver skulle ha varit nåt sånt, för det skulle inte sådär enkelt bara ha ”flutit förbi” i så fall. Att du har börjat funderat på dem nu i efterhand verkar ha mest med dina överanalyserande tendenser att göra, som du själv säger så hade du inte tänkt på det så här innan händelsen i skolan. Du skulle antagligen ha funderat på dem långt innan ifall det på riktigt rörde sig om psykos. En psykotisk episod varar dessutom oftast mellan några dagar till några veckor, så det är ganska mycket tid som går in i dem, vilket ytterligare bidrar till det att människor skulle reagera på att nåt är ”fel” med en, och man själv i efterhand skulle ha ett stort gap i tiden där saker varit väldigt konstiga. Det jag försöker säga är att om du hade varit med om nåt sånt och vore frisk nu (vilket du ju ÄR, det har vi ju konstaterat) så skulle det inte vara så mycket tvekan om ifall händelsen varit fantasier eller en psykos, för att en psykos är en så annorlunda upplevelse mot en fantasi så den skulle sticka ut på ett mycket klarare sätt än det du beskriver i dina upplevelser. Dina upplevelser är alltså normala, och du är inte sjuk.
Och som din mamma säger - OM det varit så att du varit psykotisk och inte tillfrisknat/fått hjälp utan fortsatt ha episod på episod så hade du heller inte suttit och analyserat situationen så ”clearminded” som du gör nu.
Ifall jag missförstod, och din fråga istället rörde sig kring att du inte har en psykos just NU eftersom du kan analysera dessa gamla händelser på detta vis så har du rätt. För det skulle i så fall höra till det där med sjukdomsinsikt i nuet.
Hoppas det klarnade upp!
Kram, Kix