Klamydiatest
22.11.2020
Kan ett klamydiatest visa falskt negativt ifall man har tagit det under mensen? Jag har för ett tag sedan tagit ett klamydiatest vid mens och testet var negativt. Men nu oroar jag mig för att svaret visade fel eftersom jag hade mens. Orolig

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
01.12.2020
Hej,
Precis som du skriver så rekommenderas det att man inte tar klamydiatest under pågående mens eftersom det kan ge ett felaktigt svar (falskt negativt), så jag tycker att du skall kolla upp saken på nytt. Det är inte ditt fel att det måste göras om, eftersom du borde ha blivit informerad om den saken från sjukvårdens sida.
Så ring på nytt till preventivrådgivningen och be dem lägga en remiss. Gå och ta provet då du inte har mens, och om det är ett urinprov så bör du vara okissad i minst två timmar innan provet och redan de första dropparna skall med i burken (i motsats till hur proven tas då man misstänker urinvägsinfektion).
Bra att du tar ditt ansvar, och bra att du frågar då någonting känns oklart.
Kram
Tessi