Knöl inuti analöppningen
25.07.2021
Hej. Jag har i några månader nu haft en knöl i analöppningen. Jag vet inte vad det är men det känns som den har växt. Det känns som att jag har lite avföring kvar efter jag varit på toa men har nu förstått att det är knölen som får mig att känna den känslan. När jag bestämde mig för att kolla så tog jag i som om jag skulle bajsa och då öppnade sig analöppningen. Jag såg då en rosa knöl. Jag såg inte hela men jag såg lite. Fen var inte röd eller slemmig eller liknande utan det såg ut som en boll av hud fast den var mer rosa. Börjar bli orolig vad det kan vara. Har ibland lönt att det verket lite och ibland har det kliat men de e inte ofta. Knölen ser ganska torr och liten ut men jag kan inte säga så mycket eftersom jag bara har sätt lite. Är det canser??!!!! Filip

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
26.07.2021
Hej,
På basen av det du skriver så låter det som en hemorrojd. En hemorrojd uppstår då det blir en svullnad eller inflammation inne i bindväven, d.v.s. inuti slemhinnan i ändtarmen.
Man är inte helt säker på varför hemorrojder uppstår men ofta kan man se ett samband med att man ofta har förstoppning (d.v.s. trög mage) så att man måste krysta mycket då man går på toaletten. Då kan det hjälpa att dricka mer och komma ihåg att äta mer fibrer (grönsaker och mörkt bröd). Ofta läker hemorrojderna av sig själv, men om man har problem av dem (t.ex. smärta eller blödningar) så finns det också hjälp att få.
Har man mycket besvär är det bra att besöka en läkare som kan undersöka och skriva ut en receptbelagd medicin, men i ditt fall tror jag att det räcker med att du till en början ser över vad du äter. Du kan också köpa stolpiller från apoteket (d.v.s. piller som du för upp i rumpan i samband med att du går och lägger dig). Dessa brukar snabbt minska besvären. Det finns t.ex. ett märke som heter Sheriproct Neo Kombi - som innehåller både en salva och stolpiller. Den får man köpa receptfritt på apoteket.
Många upplever att det är ett pinsamt problem att ha hemorrojder, men det är verkligen jättevanligt, och oftast helt ofarligt. Men om du tycker att symtomen blir värre eller inte går över trots att du försöker ändra din kost och medicinera så skall du boka tid till en läkare.
Kram,
Tessi