Lesbiska könssjukdomar
03.12.2021
Hej, funderar lite kring lesbiska könssjukdomar och har inte riktigt hittat nån bra info kring detta någonstans. Hur smittar de och finns det andra infektioner som kan överföras?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
03.12.2021
Hej,
Det finns nog inga specifika "lesbiska könssjukdomar", utan könssjukdomarna är desamma, även om risken att smittas då två kvinnor har sex är något lägre än för ett heterosexuellt par eller två män. (det beror främst på att risken att överföra smittan genom utlösning är större då en man är inblandad, och risken i största allmänhet är lite större vid analsex eftersom slemhinnan i ändtarmen är skörare.)
Men samma "regler" gäller för två kvinnor som har sex, att man skall skydda sig om man inte är 100% säker på att båda är friska. Istället för kondom kan man då använda "slicklappar" som man kan beställa på nätet eller köpa på apoteket. Använder man sexleksaker som förs in i slidan eller ändtarmen så skall dessa hållas rena och tvättas, och om man inte är säker på att båda två är friska så kan man använda kondom på sin dildo/vibrator.
Så även om två tjejer som har sex inte behöver oroa sig för graviditet, och att risken är mindre att drabbas av könssjukdomar så finns det ändå en risk, så det är alltid bäst att skydda sig.
Kram,
Tessi