livsglädje?
10.01.2019
Hej!
Ja vet int va som e fel me mej men ja kan bara int bli glad. I skolan e ja bara typ sur å int mår nå bra å sär hem ligger ja bara i sängin å kollar tv å typ vill skär me fö att ja mår så dålit. Ha int skärt me sedan i somrast å nu vill ja bara ta uppande knivin å skär me tills ja buri blöd om int länger. E aldri glad förutom då ja e på fotbolls träning å får tänk på nåt anna. Ja vill som int tal me nån om he helder. Vill bara typ va me nån som bryr sejj om mej men e känns som om ingen gör he fast ja har famijl å vänner som bryr se. Träffar ju int di lika myki nå mer då skolan ha börja å tränar så myki. Har typ slut på energi bara å ti drick en energidricko varje de e ju int riktit hede optimala. Va ska ja jär fö ti få na energi o degan å int vila skär me fö ja vill som int tal me nain om e int mam elo nain annin heller ända e typ kompisan men di ha typ tröttna på mej. :/

Ungdomsinformatör Ida svarar
16.01.2019
Hej!
Du ska absolut inte behöva må så dåligt som du gör nu. Och om du vågar ta emot hjälp och be om hjälp så skall du se att du kommer att börja må bättre. Jag vet att du skrev att du inte vill prata med någon, men det som man borde gå till botten med här är varför du mår dåligt. Det finns tyvärr inga knep som gör att du börjar må bättre över en natt, de kräver tålamod från dig själv och viljan att börja må bättre. Jag skulle så gärna vilja ge dig den energin som du behöver för att hitta det positiva i vardagen och att den tunga känslan skulle lätta.
Jag blir glad av att läsa att du är glad när du är på fotbollsträningar, för som du nämner så får du då tänka på nått annat. När man mår dåligt så kan de kännas som att man är helt ensam och att ingen bryr sig, men det är oftast bara hjärnspöken. Om du får en tanke som på nått sätt gör dig ledsen eller nerstämd, så ifrågasätt den, är dessa hjärnspöken? Vårt tankesätt är fascinerande, men också vår värsta fiende ibland. Det är det här jag skulle vilja att du skulle få hjälp med, att du skulle få prata med någon. För du duger precis som du är, du förtjänar att ha människor runt om dig som bryr sig.
För att man skall orka med vardagen så bör man äta ordentligt, det vill säga frukost, lunch, mellanmål, middag och kvällsmål (så skippa energidryckerna). Försök att få detta in i din vardagliga rutin. Jag vill även att du börjar med att tänka positiva tankar om dig själv, alltså börja jobba med att stärka din självkänsla. Här finns konkreta tips på hur du kan jobba på att stärka din självkänsla.
Snälla, ta kontakt med skolkuratorn, prata med din mamma eller någon du litar på. Ta hand om dig nu! Kom ihåg att du alltid kan skriva ner dina tankar och frågor här till oss på decibel.
Kram, Ida