Löjligt men
21.11.2020
Hej,
Alltså jag fattar ju att det är löjligt men nu kan jag inte släppa det??
Spelade among us och de frågades i chatten från vilket land man var. Skrev finland, ingen kommun eller nåt.
Fattar ju att ingen vet vem jag är men nu blev jag typ rädd att nån typ kan ta reda på det och typ söka upp mig????
Man vet ju inte vem det är man spelar med så... Impostor
thumbnail image1

Ungdomsinformatör Piia svarar
25.11.2020
Hei,
Tack för din fråga. Det är inte alls löjligt att vilja fråga om en sån sak!
Det är bra att vara försiktig när man spelar på nätet och inte ge information om sig själv. Det är i praktiken omöjligt att någon kommer kunna hitta dig bara utgående från ditt land. Troligen frågade någon av dina spelkompisar varifrån spelarna är bara av nyfikenhet och intresse att veta var i världen alla befinner sig – utan att mena något mera med det.
Det är helt sant att när man spelar på nätet kan man inte veta med vem man spelar och på grund av detta behöver man vara extra försiktig. Du gjorde rätt som inte berättade om mera än från vilket land du är. Kom ihåg att du alltid har rättigheten att inte berätta något fastän du blir tillfrågad. Andra spelare behöver respektera det. Om det någon gång händer sig att du upplever dig vara otrygg när du spelar på nätet så kan du om du vill berätta om saken till exempel till spelets administratörer.
Överlag så är spelande på nätet tryggt, så du kan lugnt fortsätta och behöver inte oroa dig över det här :)
Mvh, Piia