Mental hälsa
24.10.2016
Hej! Jag har mått mentalt dåligt i några år, men jag känner mig inte redo för att gå och prata med någon ännu, så jag undrar om ni vet om någon bra och pålitlig sida där man kan göra ett test för att se vilka mentala "problem" man har? Ledsen person

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
25.10.2016
Hej.
Jag tror inte att några som helst test som man gör själv på nätet kan vara pålitliga. Anledningen är ju den att det inte är lika lätt att ställa diagnoser då det gäller mentala störningar eller sjukdomstillstånd som då det gäller fysiska. Vid många fysiska sjukdomar finns det olika testresultat och markörer som kan visa att man har för mycket av det ena i blodet eller för lite av det andra. Men då det gäller psykiska sjukdomstillstånd så är det inte lika enkelt.
Man kan naturligtvis läsa på om olika sjukdomstillstånd, och se om det är någonting man känner igen sig i, men jag tror inte att det nödvändigtvis är till nytta för vare sig dig eller någon annan att du försöker ställa en diagnos på dig själv. Testen som finns på internet beukar tendera att vilja skapa sensationer, så i de testen brukar man ofta få resultatet att man har både den ena och den andra "störningen" trots att man är helt "normalstörd".
Det viktiga är inte nödvändigtvis att du hittar en diagnos på dig själv, utan isåfall mer att du lär dig mer om hur just du känner dig, och kanske kommer i kontakt med andra med liknande problem eller hittar någon annan som kan hjälpa dig. Kort och gott - du skall lita på dig själv, men förhålla dig kritisk till nästan alla tester som finns på nätet eftersom de oftast inte har skapats för att hjälpa någon utan för att så många som möjligt skall göra testen.
Sköt om dig!
Kram
Tessi