min kompis har självmordstankar och det har hennes bästa vän också
15.04.2021
min kompis som bor flera 100 kilometer ifrån mig har självmordstankar och hennes bästa vän har kanske tagit självmord, jag är rädd för att min kompis också ska göra det. vad ska jag göra? en livrädd person

Ungdomsinformatör Kix svarar
22.04.2021
Hej, tack för din fråga!
Vad fint att du har hittat nya vänner genom dina spel, men jag är ledsen att höra att de mår dåligt och att det får dig att också bli ledsen och orolig. Att andra potentiellt ska ta livet av sig är en jättejobbig sak att gå runt och tänka på.
Du skrev majoriteten av din fråga i hemliga rutan, jag ska försöka svara på det utan att avslöja allt för mycket detaljer. Men du får hemskt gärna skriva in igen om nåt blir oklart eller om du vill prata mera om saken.
Jag hoppas att Molly är okej och att det var falskt alarm när hon inte svarade.
Du säger det huvudsakliga själv – det är inte mycket du kan göra för att hjälpa när ni bor så långt ifrån varandra. Så det behöver du acceptera, att du kan finnas där som stöd när Lisa vill prata (sålänge som du själv orkar), men att du inte kan göra mycket mera. Så du ska inte ta någon skuld i deras mående – alla människor ansvarar först och främst för sig själva. Det kan låta kallt när jag säger så, men det är sant, och det är jätteviktigt att du nu tar bra hand om dig själv i första hand så att det här inte påverkar dig på ett sånt sätt att du själv också börjar må dåligt! För det blir svårt att hjälpa någon annan alls om man inte tar hand om sin egen mentala hälsa i första hand.
När Lisa vill prata om hur hon mår så ska du känna efter hur mycket du orkar ge just den dagen. Träffar hon eller Molly någon professionell som hjälper dem? Deras mående låter såpass allvarligt att de absolut skulle behöva en sakkunnigs stöd. Vänner hjälper absolut – men det här är för mycket för bara vännerna att ta hand om. Om de inte träffar någon så kan du säga att du skulle känna dig mycket tryggare i er vänskap om de kunde ta kontakt med någon vuxen som de också kan prata med, för att du bryr dig så mycket om dem och skulle bli väldigt ledsen om de inte mera fanns. Du kan tipsa också att det finns krislinjer dit man kan ringa när man känner att självmordstankarna kommer. Tyvärr kan jag nu inte tipsa om nummer eftersom jag inte vet vilket land dina vänner bor i.
En sak som kunde förhindra att det blir som det nyss blev när Molly inte svarade och ni alla blev oroliga för att ni inte visste om hon var i livet, är att ni skulle ta reda på föräldrar eller syskons kontaktuppgifter så att nästa gång ni blir oroliga kan ni skicka till dem att de ska kolla. En annan sak du kan göra är att be om Lisas och Mollys adresser. Då ifall du blir väldigt orolig över om de har skadat sig själva så kan du ringa nödnumret och få en ambulans skickad till deras adress för att kolla upp dem om de inte svarar. Om du inte vill säga varför du vill ha deras adress kan du säga att du ska skicka dem nåt på posten (ifall du faktiskt kommer på nåt som du kan skicka dem, så att du inte bara hittar på).
Sen skulle jag också starkt uppmuntra att du själv går exempelvis till kuratorn för att få prata om det här, så att det inte börjar påverka dig allt för mycket. Kuratorn kan också ge mera råd om vad du kan göra i den här situationen.
Du är fin som bryr dig så mycket om dina vänner, kom ihåg att också bry dig lika mycket om dig själv <3
Kramar, Kix