Mitt mående
02.03.2016
Hej
Jag har tappat bort mig själv. När jag vaknar är jag glad men sedan är alltid första tanken "vad är det för dag idag? Vad är det jag ska göra idag" och varje morgon efter den tanken börjar jag må dåligt och jag förstår inte varför. Har jag tur så har jag åtminstone skola under dagen så att tankarna kan fokusera på det. Men sedan under eftermiddagen mår jag återigen dåligt. När kvällen sedan kommer blir jag glad för att det då känns helt okej att isolera sig och att få somna och ha ett avbrott från livet är fantastiskt.
Alla i min omgivning verkar må psykiskt bra men för mig har de här jobbiga tankarna börjat ta mer och mer över mitt liv. Kanske har jag valt fel utbildning ändå fast det känns bra när jag är där för jag har aldrig förut mått så här dåligt. Jag

Ungdomsinformatören Sanna svarar
03.03.2016
Kära du <3
Det verkar som att du hamnat i en ordentlig svacka nu som du behöver hjälp för att komma ur. Det var bra att du tog kontakt hit till oss.
Det finns olika typer av nedstämdhet och depression. Till en viss gräns hör det till i livet att vi har våra bättre och sämre perioder. Det finns ingen som glider fram genom livet på ett bananskal, tro inte att alla andra har det så perfekt. Det finns något i alla gårdar brukar min en kompis säga, och så är det. Alla har vi något som tynger oss i livet. Vissa kan låssas att de har ett så perfekt liv på alla sätt, men det är bara ett tecken på att de har något verkligt jobbigt och svårt i sitt liv som de på alla sätt försöker dölja för alla andra.
Om de dåliga tankarna börjar ta över mer och mer i ens liv så ska man söka hjälp. Om du bryter ett ben tänker du ju inte att du ska fixa det själv heller, eller vad? Vi för bilen på service och kollar våra tänder med jämna mellanrum, varför skulle vi inte behöva vård av själen också?
Nu vet jag ju inte i vilken skola du går, men där finns säkert möjlighet att boka tid till en hälsovårdare på något sätt. Mitt råd är att du så fort som möjligt bokar en tid så att du får gå och prata med någon om hur du känner det. Det kan hända att det inte behövs annat än att du får komma och prata med någon några gånger, eller så kanske du behöver mera hjälp genom medicin eller någon annan vårdform och då kommer du att få det. Det finns folk som jobbar med att hjälpa de som mår dåligt av någon orsak, men de kan ju inte hjälpa om de inte vet om att någon behöver hjälp.
När du funderar över om du valt rätt utbildning så kan jag säga att de allra flesta har såna tankar i något skede av sitt liv. Men då ska du komma ihåg att det är aldrig för sent att ändra sig, man kan alltid välja en annan väg, sidovägarna kommer att finnas där hela ditt liv bara du ser dem. Många unga får panik under sin utbildningstid och tänker att de har valt helt fel och vill jag verkligen jobba med det här under resten av mitt liv osv. Men grejen är ju den idag att väldigt få jobbar med samma sak under hela sitt yrkesverksamma liv, de allra flesta byter bana någon eller några gånger. Tänk inte så långt framåt, tänk max 3 år framåt i taget. Gå färdigt det du nu studerar, (det är aldrig bra att ha i sina papper att man slutat innan man är klar), sen ser du vad som händer i ditt liv. Kanske det är meningen att du ska göra det här för att sen kunna göra något annat för att sen komma fram till ditt drömjobb. Det vet man inte förrän efteråt. Jag som närmar mig 50 år håller på med min femte examen just nu och det kan bra hända att jag hittar något intressant ännu sen efter detta ;)
Kom ihåg att så länge det finns liv, finns det hopp. Sällan hittar man det exakt rätta genast på första försöket, det kan krävas flera försök innan man känner att man landat på rätt ställe. Därför är det viktigt att man inte ger upp utan att man tänker att man drar lärdom av allt som kommer i ens väg och samlar russinen ur kakan att ta med i sin ryggsäck genom livets gång. Du vet aldrig vad du kan komma att ha nytta av för kunspkaper i ditt framtida liv, dessutom är kunskap inte tung att bära med sig.
Det allra första du ska ta tag i är att se till att du dagligen får ordentligt med frisk luft och motion, HÄR, kan du läsa om varför motion anses vara ett så effektivt botemedel mot depression.
Vardagliga rutiner är också jätte viktigt för att man ska kunna må bra. Mat, vila och motion, allt ska finnas i livet i lagom doser. När man är deprimerad så känns det mesta likgiltigt och onödigt, det känns som att inget ändå spelar någon roll. Då är det viktigt att man faktiskt tvingar sig själv att ta sig ut, umgås med folk, engagerar sig i olika saker och att man efter bästa förmåga försöker göra allt sånt som man gjorde innan man blev deprimerad.
Men man ska naturligtvis inte ha för höga krav på sig själv, det är mänskligt att misslyckas, det gör vi alla ibland. Men då reser vi oss igen och tar nya tag.Om det känns övermäktigt att aktivera dig själv så begär hjälp av en god vän som kan stöda och peppa dig att orka vidare. Men igen en gång, man måste be om hjälpen, ingen kan veta att du behöver hjälp om du inte frågar efter den <3
Vissa njuter av musik, andra av att umgås med sina nära och kära, försök komma ihåg vad som var din största glädje i livet innan du började må dåligt, och se till att få in mera sådant i ditt liv.
Många varma kramar från ungdomsinformatören Sanna