Mitt underliv luktar
25.12.2020
Hej jag duscha igår och idag, en dag senare så luktar mitt underliv något fruktansvärt. Såhär har det aldrig varit innan, asså det är klart att underlivet luktar när man inte duschat på ett tag men att det luktar så fruktansvärt starkt efter bara en dag är för mig väldigt konstigt, speciellt när det inte varit såhär för mig innan.
Hur vet man ifall man har bra PH värde? Om mak har dåligt PH Värde vad gör man då för att återställa det? Mitt underliv kliar inte utan luktar bara. Jag behöver all hjälp jag kan få!!!! Stinkande underliv :(

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
28.12.2020
Hej,
Om underlivet plötsligt börjar lukta annorlunda så brukar det vara ett tecken på att bakteriefloran är avvikande, vilket ofta beror på att just pH värdet är fel. Det kan bero på t.ex. att man tvättat sig med tvål eller haft sex - men ibland vet man inte vad det beror på utan det bara blir så. Ibland kan underlivet också lukta extra starkt p.g.a. någonting man ätit. Du skriver att det inte kliar utan bara luktar, så det låter inte som en svampinfektion.
Det du kan göra är att tvätta dig en gång om dagen med enbart vatten. Man skall inte använda tvål i underlivet eftersom det tar bort det fett som skall finnas där, och eftersom tvålen torkar ut slemhinnorna så att bakteriefloran blir fel. På apoteket finns flera olika receptfria mediciner som hjälper till att återställa bakteriefloran (t.ex. Vagi-C, Vagisan eller Vagi Care). Följ anvisningarna på förpackningen. Försök undvika väldigt åtsittande kläder, trosskydd och strings - i bästa fall kan du gå omkring hemma i bara pyjamasbyxor och utan trosor så att ditt underliv får andas.
Om symtomen inte skulle försvinna på en vecka så kan du kontakta preventivrådgivningen i din hemkommun och de kan lägga remisser till en bakterieodling, men jag tror att problemet kan gå över innan det med något av de receptfria mediciner du kan köpa från apoteket.
Kram,
Tessi