Mood
03.01.2019
Hej jag undrar om det finns någon sjukdom elr vad det är fö ja mår lite sämre mellan varven + har ångest ”attacker” minst 5 ggr per dag å har ingen aning varför ;-) det har hållit på i 2-3 månader nu eminem

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
07.01.2019
Hej.
Visst finns det flera fysiska tillstånd som gör att man mår sämre psykiskt och att man lättare får ångest. Jag tycker att du skall börja med att gå och tala med din skolhälsovårdare. Hon kan lägga remisser till blodprov där de kan kolla upp dina värden. T.ex. om sköldkörtelvärdena är fel, eller om man har problem med magen så är det vanligt att humöret påverkas.
Men det lönar sig också för dig att fundera igenom i vilka situationer du upplever ångest och om det finns någon gemensam nämnare där. Handlar det om relationer eller skolarbete eller någonting annat? Alltid är det inte så lätt att veta, men huvudsaken är ju att du skulle få må bra, så då måste vi först försöka lista ut var problemet ligger. Du kan också gå och tala med din skolkurator.
En annan viktig faktor är att man mår bättre både fysiskt och psykiskt om man äter, sover och rör på sig regelbundet och tillräckligt. Jag inser att det låter supertråkigt för en person i din ålder - men det är inte ett sammanträffande att man i skolor eller på sjukhus äter vid bestämda tider - det är helt enkelt för att kroppen mår bättre då. Och om man sover för lite så är det helt naturligt att hjärnan inte fungerar optimalt.
Jag tycker att det bästa skulle vara om du började med att gå till hälsovårdaren som kan lägga remisser till blodprov och diskutera dina levnadsvanor, sedan om ingenting "hittas" där så går du vidare till kuratorn. Det finns hjälp att få och det kommer inte alltid att kännas som det gör nu - men du måste ta det första steget.
Kram
Tessi