Omskära sig
17.02.2021
Hej! Har haft en tanke som har snurrat på i huvedet ungefär i ca 5-6 år, nämligen att omskära mig. Vet inte varför, men på nått sätt känns det så extremt lockande men samtidigt inte pga at det skulle vara så pinsamt att berätta om det, och behöva ta sjukledigt etc, och sedan också att det skulle göra så extremt ont. Vet inte riktigt varför jag skulle vilja det, men jag tycker det ser extremt mycket bättre ut, och man kan ju simulera känslan av en omskuren penis genom att hålla förhuden bak allt vad det går och runka på ett lite annat sätt, och själv gillar jag det sättet mycket mer än det vanliga sättet. Tycker ni jag ska göra det eller inte? cross

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
18.02.2021
Hej,
Eftersom det inte finns någon direkt fysisk orsak till ingreppet (irritation, trång förhud eller upprepade inflammationer) så skulle ingreppet göras på en privatklinik, och du skulle betala för det själv. Men det är givetvis du själv som bestämmer över din kropp och dina egna pengar.
Det jag tycker att du skall tänka på är att förhuden har en funktion, d.v.s. att skydda ollonet. Så om förhuden tas bort är ollonet bart hela tiden - vilket ofta leder till att huden blir tjockare och känseln påverkas. Så med tiden blir ollonet ofta mindre känsligt. Själva smärtan efter ingreppet är övergående och resultatet brukar bli bra - med det är oåterkalleligt. Så jag tycker att du skall fundera igenom saken ordentligt.
Vid behov kan du boka tid till en läkare och diskutera saken med hen.
Kram,
Tessi