Onani och penetration
21.04.2021
Hej!
Jag undrar om det är möjligt att man kan töja ut fittan i misstag eller göra den slappare när man onanerar. Jag ville gärna pröva hur penetration känns så jag började stoppa in saker. Först gjorde några fingrar jätteont men jag övade sakta att bli van och det kändes skönt sen. Nu brukar jag använda en deo och en hårborstes skaft såklart med kondom. Och jag tycker att det känns lite för litet eller som om jag vill ha nåt mera där? När jag stoppar in fingrarna så känns det inte så mycket och det känns inte så tajt. Jag vet inte om jag inbillar mig eller om man kan bli slappare av onani men någonting har hänt tycker jag :( onanitjej

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
22.04.2021
Hej,
Jag tycker inte att du skall oroa dig. På sätt och vis vänjer sig slidan vid penetration så att man dels inte spänner sig lika mycket utan slappnar av mer. Då tjejen är upphetsad så vidgas också slidan helt naturligt och blir lite djupare - vilket den kanske inte gör första gångerna eftersom man ofta är nervös eller slidkransen så spänd att det kan göra ont.
Men direkt "slapp" har jag nog väldigt svårt att tro att du skulle bli. Det finns trots allt massor av kvinnor som fött barn och fortfarande både kan ge och ta emot njutning utan att de är "slappa". I det skedet då du har sex med någon irl så kommer det också att finnas många fler faktorer som spelar in på hur det känns och vad det är som gör att det känns skönt - så jag tycket att just detta med att vara "slapp" är helt onödigt att oroa sig över. Fokusera på att sex skall kännas skönt så sköter det väldigt långt sig själv.
Kram,
Tessi