ont i magen
13.04.2021
Hej
jag är en 17 åring tjej som har under drygt 2 dygn nu haft otroligt ont i min övre del av magen precis nedanför brösten,sjäv har jag aldrig kännt av en sådan smärta som jag gör just nu.Det känns som ett tryck och magen är uppblåst/känns svullen,kan knappt äta utan blir mätt fort.Det kan gå upp o ner i smärtorna,ena stunden gör det jätte ont och andra inte lika,om jag ligger på höger sida underlättar det en bit men är ganska orolig när jag inte vet vad det kan bero på.

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
13.04.2021
Hej,
Bara på basen av det du skriver är det jättesvårt att veta vad smärtan beror på, men eftersom det är högre upp i magen så ligger det nära till hands att det kommer från magsäcken eller tarmarna. Så det du först och främst kan fundera över är vad du ätit/äter och om du gått på toaletten som vanligt. Om man har förstoppning kan det leda till även den typen av smärta som du beskriver, men även olika födoämnesallergier eller överkänslighet mot t.ex. gluten, soja eller laktos.
Har du någon skolsköterska du kan gå och tala med om saken, så kan ni tillsammans fundera över vad smärtan kan bero på? Har du t.ex. märkt att smärtan skulle bli värre en stund efter att du ätit?
Om du inte har någon möjlighet att besöka skolsköterskan så tycker jag att du skall boka en läkartid vid din vårdcentral. Det är tungt att gå omkring med smärta hela tiden så det behöver kollas upp.
Kram,
Tessi