P piller
15.02.2021
Hej. Har en fråga om p piller
Äter cypretyl och åt i misstag två piller samma dag för trodde jag glömt ett piller. Enligt förpackningen är de inte farligt men det står inte om jag kan ha min mens som vanligt och endå vara skyddad?
Bestämde att ta min 7 dagars paus som vanligt men undrar om jag bara kan börja äta dem som vanligt sedan igen? Och är jag skyddad dessa 7 mensdagar och efter pausen direkt när jag börjar på kartan igen?
Dessutom så tog jag en tablett från en ny karta för att hålla rätt koll (27 piller )på när jag ska ha min paus ,men hur gör jag sen när jag börjar på den kartan jag tog pillret ifrån? ska jag ha 6 dagars mens uppehåll då för att inte behöva sedan på följande äta ett p iller från nästa karta för att få ihop 27 dagars som är enligt bruksanvsingen?? mi

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
16.02.2021
Hej,
Det gör nog ingenting att du råkade ta två piller på samma dag. Mängden hormoner är inte så stor att det skulle spela någon större roll. Men givetvis är det ju inte någonting man skall göra i onödan. Du kan ha pausen helt som vanligt och du kommer att vara skyddad under pausen och efteråt precis som tidigare eftersom det inte handlade om att du skulle ha lämnat bort ett piller utan om att du tog ett för mycket.
Hur du gör i fortsättningen är helt upp till dig själv. Kanske är det lättast om du håller bara sex dagars paus så behöver du inte i fortsättningen hålla på och "låna" piller från nästa karta.
Bara att fråga på nytt om någonting känns oklart.
Kram,
Tessi