P-piller
02.03.2021
Hej jag undra ifall man kan krossa eller att p-pillret smälter på i munnen för jag har väldigt svårt med att svälja en tablett och det spelar ingen roll hur stor eller liten tablett är , utan jag klara ej av det så finns det nån slags p-piller som man kan krossa eller att den smälter i munnen. Tacksam för svar:)

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
08.03.2021
Hej,
Du skall inte krossa dina p-piller eftersom det är meningen att pillren skall lösas upp först längre ner i matsmältningskanalen så att de säkert ger rätt effekt. Du kan testa att ta dina p-piller med t.ex. drickyoghurt, för då brukar de vara lättare att svälja. Om det ändå känns för svårt att få ner dem så kan du överväga något annat alternativ av preventivmedel, t.ex. p-ring eller spiral.
Om du har frågor om det kan du kontakta en ungdomsmottagning så hjälper de dig vidare.
Kram,
Tessi