P piller fail?
30.11.2020
Hej. Ska byta från zeoly till daylette. Hälsovårdaren sa att jag skulle äta zeoly kartan till slut, och sedan efter det sista oaktiva pillret börja på daylette kartan. Finns 4 oaktiva piller på zeoly kartan. Trodde idag att jag ätit alla 4 oaktiva på zeoly, och började därför på daylette kartan. Men märkte sedan att det fanns ett oaktivt piller kvar på zeoly när jag redan tagit första pillret på daylette. Kommer cykeln att rubbas helt eller gör det inte så mycket? Att det är ändå är ok att jag råkade börja med daylette 1 dag tidigare än planerat Tack

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
02.12.2020
Hej,
Det är nog lugnt. Huvudsaken är att det var en dag mindre och inte en dag mer. Den enda egentliga "risken" med att pausen inte blev lika lång är det att du skulle kunna få mer mellanblödningar eller en utdragen mens denna månad - men det är inte alls säkert att det går så, det beror lite på om du så att säga hunnit blöda klart eller om du ännu var mitt i blödningen. Med andra ord tror jag inte att det rubbar din cykel nämnvärt, och efter nästa mens är det knappast någon skillnad alls. Skyddet är fortsättningsvis i kraft så det behöver du inte oroa dig över.
Bara att fortsätta som vanligt
Kram,
Tessi