porr
06.03.2021
Hej, jag är en tjej på 18 år som har ett problem. Jag har en pojkvän som är 18 och han har beroende av porr. Jag är inte okej med att han tittar på porr och har därför frågat honom om han kan sluta. Han har slutat titta på porr till en viss del men vissa gånger gör han det ändå fast han vet att jag mår väldigt dåligt av att han gör det. Jag vill att han skall vara ärlig med mig och säga om han har tittat eller inte men varje gång när han har gjort det blir jag sur och då börjar vi alltid storbråka, jag undrar är det fel av mig att inte låta han runka till porr? jag själv tycker det är äkligt och vill inte han ska göra det. jag behöver hjälp vad kan han och jag göra för att få honom att sluta tänka på porr? Han själv vet att det är fel då han vet att jag mår väldigt dåligt över det och han får ångest efteråt. Men han blir alltid sur på mig för att jag tänker som jag gör, borde jag vara okej med att han tittar på porr fast jag själv mår dåligt över det? Ibland känns det som att jag inte borde berätta åt honom att jag mår dåligt över det för vi bråkar alltid om det. jag behöver hjälp!

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
09.03.2021
Hej,
Du skriver att din pojkvän är beroende av porr. Så det första jag vill att du skall tänka på är att bara för att du inte tycker om det faktum att han tittar på det innebär inte automatiskt att han är beroende av det. Det är inte så lätt att ge ett enkelt svar på dina frågor, men här kommer några tankar om det.
Alla människor äger rätten till sin egen sexualitet och till sina egna fantasier. Man kan aldrig äga en annan person och det är ingenting konstigt med att han runkar trots att ni är i ett förhållande, eftersom onani och sex inte är samma sak och inte fyller riktigt samma behov. Fråga dig själv - om det inte skulle handla om din pojkvän utan om en kompis - skulle din inställning då vara samma? Skulle du kräva att din kompis slutade titta på porr eller anse att hen är beroende? Skulle det göra någon skillnad om den som tittade på porren är tjej eller kille?
Det jag tycker att du skall fundera över är varför det gör dig så upprörd att han tittar på porr? På vilket sätt är det på din bekostnad? Om det t.ex. handlar om att han efter det inte vill ha sex med dig, eller enbart vill ha sex med dig medan han tittar på porr eller enbart på det sätt de gör i filmerna så finns det anledning att diskutera saken med honom. Men om din inställning till det beror enbart på att du inte vill att han skall bli upphetsad av att se på andra nakna kvinnor eller fantisera om dem så måste du ta ett steg tillbaka - för det har du inte rätt eller möjlighet att bestämma över.
Det är helt förståeligt att man kan känna svartsjuka eller osäkerhet över att ens partner blir upphetsad av att se på andra än en själv, MEN det innebär inte att han skulle vara mindre upphetsad av dig eller att hans känslor för dig skulle vara mindre verkliga. Du skriver att ni grälar mycket om detta och att du vill att han skall vara ärlig mot dig - samtidigt som det alltid slutar i ett gräl. Du skriver att du själv tycker att porr är äckligt och inte vill att han skall titta på det. Du har rätt att själv välja att inte se på porr, och du har rätt att tycka att det är äckligt - men min gissning är att det egentligen inte handlar om porren i sig utan om det att det gör dig osäker då han tittar på det?
Känns det som att du i andra sammanhang litar på honom? Känner du att du kan lita på hans känslor för dig? Om svaret är ja - att du vet vad han känner för dig och du litar på honom så tycker jag att du skall försöka släppa din osäkerhet då det gäller porren. Det betyder inte att han vill byta ut dig eller att han upphetsas mer av andra än av dig. Porr är en fantasi vars syfte är att skapa upphetsning, och alla människor har rätt till sina egna fantasier och sin egen upphetsning - också i ett förhållande. Eftersom de är bara fantasier. Det innebär inte automatiskt att det man fantiserar om är någonting man skulle vilja genomföra i verkligheten.
Om svaret på frågan däremot är nej - du litar inte på honom och vet inte vad han känner för dig så är det någonting ni borde diskutera, eftersom det sannolikt är där problemet ligger. Vad är det i så fall du känner att han/ni borde göra annorlunda för att du skall känna dig tryggare i er relation?
Du frågar om du borde vara okej med att han tittar på porr fast du själv mår dåligt över det. Och mitt svar är nej och ja. Givetvis skall man alltid respektera sig själv och stanna upp då någonting får en att må dåligt. Man skall först och främst fundera över om man vill utsätta sig själv för det, och om det är någonting man vill leva med. Du har rätt att tycka att porr är äckligt. Du har också rätt att önska att han inte skulle runka till porr, och ta upp det till diskussion. MEN, det är han själv som äger rätten att bestämma vad han gör eftersom det är hans kropp, hans fantasier och hans upphetsning.
Försök att helt ärligt svara på frågan - är det stora problemet just nu att han tittar på porr - eller att du inte tycker om att han tittar på porr? För att man skall kunna hantera de problemsituationer som uppstår i livet är det alltid lättare om man själv vet vad problemet är. Försök börja med att fundera igenom situationen och dina egna känslor, då tror jag att det blir lättare att tänka över vad som kan göras för att hantera saken.
Skriv gärna in på nytt om det är någonting du funderar över. <3
Kram,
Tessi