Ppiller problem
03.05.2021
Hej! Jag har tagit yaz ppiller i nu snart 4 år, har gått jättebra och utan problem. Jag fick nyss veta information vid läkaren att det är säkert att inte ta placebo pillren utan bara fortsätta ti nästa karta direkt, så jag började göra det så jag inte behöver ha ”’mens” varje månad. Har gjort så i 4 månader nu, men nu i 2 veckor har jag haft slumpmässiga blödningar. Ibland blöder det inte nå, men sedan blöder det slumpmässigt flera gånger om dagen. Ska jag vara orolig? Hjälp

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
04.05.2021
Hej,
Nej, du behöver inte vara orolig över dina blödningar. Jag vet att det finns läkare som rekommenderar att man äter flera kartor ihop på det sättet, medan det är en vanlig "biverkning" då man gör det att man får mellanblödningar. Om det är så att du har ätit fyra kartor i sträck (??) så är det inte alls konstigt att du får mellanblödningar.
Det finns ingenting som säger att du måste äta flera kartor ihop, och om det inte är så att du har väldigt rikliga blödningar eller väldigt smärtsam mens så tycker jag inte att du skall äta mer än max två kartor i sträck. Om dina mellanblödningar ännu fortsätter så kan du antingen välja att ta dina sockerpiller och ha pausen nu, eller att äta denna karta till slut och ta pausen då och släppa fram blödningen.
Som sagt, det är inte alls farligt att du har mellanblödningar och det är inte ett tecken på att dina piller inte fungerar. Din kropp fungerar helt normalt. Det finns helt enkelt inget sätt att i förväg veta hur kroppen reagerar på att äta flera kartor i sträck.
Kram,
Tessi